300 mil… na godzinę. Ten rekord ma już 80 lat | Właśnie mija 80 lat od ustanowienia „okrągłego” rekordu prędkości przez sir Malcolma Campbella. W 1935 roku jako pierwszy człowiek przekroczył barierę 300 mil/h na lądzie. Rekord ten jest jednym z wielu, w które była zaangażowana marka Castrol.
Campbell ustanowił ten niewiarygodny na owe czasy wynik za kierownicą pojazdu o nazwie Blue Bird, napędzanego 12-cylindrowym, doładowanym silnikiem lotniczym Rolls-Royce o pojemności 36,7 l. W dwóch przejazdach uzyskał średnią prędkość 301,337 mil/h (niemal 485 km/h). Był to dziewiąty i jednocześnie ostatni rekord prędkości na lądzie Malcolma Campbella, a wszystkie ustanowił przy współpracy z marką Castrol. Brytyjski kierowca i dziennikarz ma także na koncie cztery rekordy prędkości na wodzie. Jego dzieło kontynuował syn, Donald, który ośmiokrotnie poprawiał najlepsze rezultaty na lądzie i wodzie.
Malcolmowi Campbellowi zawdzięczamy nie tylko kilka rekordów prędkości, lecz także… odkrycie dla miłośników ekstremalnie szybkiej jazdy wyschniętego jeziora Bonneville w stanie Utah w USA. Jego ekipa przeniosła się tam z plaży w Daytona, gdzie warunki nie pozwalały na pobicie rekordu. Od tamtej pory jest to ulubione miejsce wszystkich śmiałków, którzy starają się ustanowić najlepszy rezultat na świecie.
Jednak najnowszy rekord prędkości na lądzie będzie bity gdzie indziej. Ekipa pod kierownictwem Richarda Noble’a, który ma koncie rekord prędkości z 1983 roku, przymierza się do nowej próby. Wybór padł na pustynię Hakskeen Pan w RPA, a celem Andy’ego Greena, który zasiądzie za sterami pojazdu Bloodhound SSC jest 1000 mil/h, czyli 1609 km/h. W pojeździe z silnikiem o mocy 135 000 KM zostanie wykorzystana szeroka gama produktów Castrol, m.in. najwytrzymalszy olej Castrol EDGE Titanium FST™, używany w motorsporcie płyn hamulcowy React SRF i inne płyny, stosowane m.in. przez NASA.
Castrol jest zaangażowany w bicie rekordów prędkości od 100 lat. Wystarczy wspomnieć, że na 38 rekordów prędkości na lądzie, jakie odnotowano od 1914 roku, aż 21 dokonano pojazdami, które były smarowane olejem Castrol. Właśnie od 1914 roku obowiązuje obecna zasada bicia rekordów – z dwoma przejazdami i wyliczaną na ich podstawie średnią prędkością. Na liście rekordzistów, którzy korzystali ze wsparcia Castrol, są m.in. Malcolm Campbell, Henry Seagrave, George Eyston, a wśród pojazdów są takie legendy jak Sunbeam, Blue Bird i Thunderbolt.
21 rekordów prędkości na lądzie z udziałem marki Castrol
Rok / Kierowca (pojazd) / Miejsce / Prędkość zarejestrowana
1922
Kenelm Lee Guinness (Sunbeam)
Brooklands (Wlk. Brytania)
133,75 mil/h (215,25 km/h)
1924
Ernest Eldridge
(Fiat) Arpajon
(Francja) 145,89 mil/h
(234,79 km/h)
1924
Malcolm Campbell (Sunbeam)
Pendine (Wlk. Brytania)
146,16 mil/h (235,22 km/h)
1925
Malcolm Campbell (Sunbeam)
Pendine (Wlk. Brytania)
150,76 mil/h (242,62 km/h)
1926
Henry Segrave (Sunbeam)
Southport (Wlk. Brytania)
152,33 mil/h (245,15 km/h)
1927
Malcolm Campbell (Napier-Campbell)
Pendine (Wlk. Brytania)
174,88 mil/h (281,44 km/h)
1927
Henry Segrave (Sunbeam)
Daytona Beach (USA)
203,79 mil/h (327,97 km/h)
1928
Malcolm Campbell (Napier-Campbell)
Daytona Beach (USA)
206,95 mil/h (333,05 km/h)
1928
Ray Keech (Triplex)
Daytona Beach (USA)
207,55 mil/h (334,02 km/h)
1929
Henry Segrave (Golden Arrow)
Daytona Beach (USA)
231,36 mil/h (372,34 km/h)
1931
Malcolm Campbell (Blue Bird)
Daytona Beach (USA)
246,09 mil/h (396,04 km/h)
1932
Malcolm Campbell (Blue Bird)
Daytona Beach (USA)
253,97 mil/h (408,73 km/h)
1933
Malcolm Campbell (Blue Bird)
Daytona Beach (USA)
272,46 mil/h (438,48 km/h)
1935
Malcolm Campbell (Blue Bird)
Daytona Beach (USA)
276,82 mil/h (445,50 km/h)
1935
Malcolm Campbell (Blue Bird)
Bonneville (USA)
301,13 mil/h (484,62 km/h)
1937
George Eyston (Thunderbolt)
Bonneville (USA)
312,00 mil/h (502,12 km/h)
1938
George Eyston (Thunderbolt)
Bonneville (USA)
345,50 mil/h (556,03 km/h)
1938
George Eyston (Thunderbolt)
Bonneville (USA)
357,50 mil/h (575,34 km/h)
1983
Richard Noble (Thrust 2)
Black Rock (USA)
633,47 mil/h (1019,47 km/h)
1997
Andy Green (Thrust SSC)
Black Rock (USA)
714,144 mil/h (1149,303 km/h)
1997
Andy Green (Thrust SSC)
Black Rock (USA)
763,035 mil/h(1227,986 km/h) (robo) |