Rajdy|Formuła 1|GSMP|Wyścigi|OffRoad|Rallycross|Inne| 
TopRally.pl
Trzech Panów Q:
Najobszerniejsza w internecie baza osiągnięć:

- Janusza Kuliga,
- Leszka Kuzaja i
- Tomasza Kuchara
Współpraca
Jeżeli chcesz współtworzyć nasz serwis rajdowy lub posiadasz materiały, które chciałbyś aby się tutaj znalazły - napisz do nas:
redakcja[malpa]toprally.pl.
Aktualności
2015-11-04 10:01
300 mil… na godzinę. Ten rekord ma już 80 lat
Właśnie mija 80 lat od ustanowienia „okrągłego” rekordu prędkości przez sir Malcolma Campbella. W 1935 roku jako pierwszy człowiek przekroczył barierę 300 mil/h na lądzie. Rekord ten jest jednym z wielu, w które była zaangażowana marka Castrol.

Campbell ustanowił ten niewiarygodny na owe czasy wynik za kierownicą pojazdu o nazwie Blue Bird, napędzanego 12-cylindrowym, doładowanym silnikiem lotniczym Rolls-Royce o pojemności 36,7 l. W dwóch przejazdach uzyskał średnią prędkość 301,337 mil/h (niemal 485 km/h). Był to dziewiąty i jednocześnie ostatni rekord prędkości na lądzie Malcolma Campbella, a wszystkie ustanowił przy współpracy z marką Castrol. Brytyjski kierowca i dziennikarz ma także na koncie cztery rekordy prędkości na wodzie. Jego dzieło kontynuował syn, Donald, który ośmiokrotnie poprawiał najlepsze rezultaty na lądzie i wodzie.

Malcolmowi Campbellowi zawdzięczamy nie tylko kilka rekordów prędkości, lecz także… odkrycie dla miłośników ekstremalnie szybkiej jazdy wyschniętego jeziora Bonneville w stanie Utah w USA. Jego ekipa przeniosła się tam z plaży w Daytona, gdzie warunki nie pozwalały na pobicie rekordu. Od tamtej pory jest to ulubione miejsce wszystkich śmiałków, którzy starają się ustanowić najlepszy rezultat na świecie.

Jednak najnowszy rekord prędkości na lądzie będzie bity gdzie indziej. Ekipa pod kierownictwem Richarda Noble’a, który ma koncie rekord prędkości z 1983 roku, przymierza się do nowej próby. Wybór padł na pustynię Hakskeen Pan w RPA, a celem Andy’ego Greena, który zasiądzie za sterami pojazdu Bloodhound SSC jest 1000 mil/h, czyli 1609 km/h. W pojeździe z silnikiem o mocy 135 000 KM zostanie wykorzystana szeroka gama produktów Castrol, m.in. najwytrzymalszy olej Castrol EDGE Titanium FST™, używany w motorsporcie płyn hamulcowy React SRF i inne płyny, stosowane m.in. przez NASA.

Castrol jest zaangażowany w bicie rekordów prędkości od 100 lat. Wystarczy wspomnieć, że na 38 rekordów prędkości na lądzie, jakie odnotowano od 1914 roku, aż 21 dokonano pojazdami, które były smarowane olejem Castrol. Właśnie od 1914 roku obowiązuje obecna zasada bicia rekordów – z dwoma przejazdami i wyliczaną na ich podstawie średnią prędkością. Na liście rekordzistów, którzy korzystali ze wsparcia Castrol, są m.in. Malcolm Campbell, Henry Seagrave, George Eyston, a wśród pojazdów są takie legendy jak Sunbeam, Blue Bird i Thunderbolt.

21 rekordów prędkości na lądzie z udziałem marki Castrol

Rok / Kierowca (pojazd) / Miejsce / Prędkość zarejestrowana

1922
Kenelm Lee Guinness (Sunbeam)
Brooklands (Wlk. Brytania)
133,75 mil/h (215,25 km/h)

1924
Ernest Eldridge
(Fiat) Arpajon
(Francja) 145,89 mil/h
(234,79 km/h)

1924
Malcolm Campbell (Sunbeam)
Pendine (Wlk. Brytania)
146,16 mil/h (235,22 km/h)

1925
Malcolm Campbell (Sunbeam)
Pendine (Wlk. Brytania)
150,76 mil/h (242,62 km/h)

1926
Henry Segrave (Sunbeam)
Southport (Wlk. Brytania)
152,33 mil/h (245,15 km/h)

1927
Malcolm Campbell (Napier-Campbell)
Pendine (Wlk. Brytania)
174,88 mil/h (281,44 km/h)

1927
Henry Segrave (Sunbeam)
Daytona Beach (USA)
203,79 mil/h (327,97 km/h)

1928
Malcolm Campbell (Napier-Campbell)
Daytona Beach (USA)
206,95 mil/h (333,05 km/h)

1928
Ray Keech (Triplex)
Daytona Beach (USA)
207,55 mil/h (334,02 km/h)

1929
Henry Segrave (Golden Arrow)
Daytona Beach (USA)
231,36 mil/h (372,34 km/h)

1931
Malcolm Campbell (Blue Bird)
Daytona Beach (USA)
246,09 mil/h (396,04 km/h)

1932
Malcolm Campbell (Blue Bird)
Daytona Beach (USA)
253,97 mil/h (408,73 km/h)

1933
Malcolm Campbell (Blue Bird)
Daytona Beach (USA)
272,46 mil/h (438,48 km/h)

1935
Malcolm Campbell (Blue Bird)
Daytona Beach (USA)
276,82 mil/h (445,50 km/h)

1935
Malcolm Campbell (Blue Bird)
Bonneville (USA)
301,13 mil/h (484,62 km/h)

1937
George Eyston (Thunderbolt)
Bonneville (USA)
312,00 mil/h (502,12 km/h)

1938
George Eyston (Thunderbolt)
Bonneville (USA)
345,50 mil/h (556,03 km/h)

1938
George Eyston (Thunderbolt)
Bonneville (USA)
357,50 mil/h (575,34 km/h)

1983
Richard Noble (Thrust 2)
Black Rock (USA)
633,47 mil/h (1019,47 km/h)

1997
Andy Green (Thrust SSC)
Black Rock (USA)
714,144 mil/h (1149,303 km/h)

1997
Andy Green (Thrust SSC)
Black Rock (USA)
763,035 mil/h(1227,986 km/h)
Dodaj do:

(robo)
Wyścigi /
2023-06-16 23:41:00Radosław Ćwięczek po raz 10-ty na Magurze!2023-06-16 22:18:00Ruszył jubileuszowy wyścig górski Magura Małastowska2023-05-05 10:23:00Radosław Ćwięczek - Debiut wyścigach górskich w 4x4!2023-04-12 17:44:00Ruszają wyścigi górskie2023-03-23 17:01:00Inter Europol Competition - Celem jest mistrzostwo European Le Mans Series2023-03-16 16:23:00Kuba Śmiechowski - Zawsze jedziemy po wygraną!2022-07-29 22:00:00Sobotnia pogoda ustawi wyniki w Limanowej2022-07-29 11:16:00Waldemar Kluza wraca do ścigania, w mistrzowskim Mitsubishi Lancerze2022-07-17 19:22:00Krupa i Juhas wygrywają na Słowacji2022-07-13 16:11:00Mistrzowie wracają do Limanowej
Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza 202109-09.05.2021
Kalendarze:
    Medaliony Motoryzacji - Janusz Kulig
    Tomik poświęcony śp. Januszowi Kuligowi. Wspomnienia bliskich, znajomych, dziennikarzy i kibiców. Biografia, historia startów, ostatni wywiad oraz zdjęcia i filmy o Januszu Kuligu.

    Więcej informacji 



    Logowanie
    Login:
    Hasło: 
    © 2000-2014 Copyright by TopRally.pl, All Rights Reserved 
    Ta strona używa Cookies

    Informujemy, iż w serwisie TopRally.pl są wykorzystywane pliki cookies. 

    Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies i rezygnacji z możliwości ich stosowania w swojej przeglądarce internetowej.

    Więcej informacji na temat stosowania plików cookies znajduje się w Polityce Prywatności.

    Kliknij przycisk Akceptuj Cookies, aby zaakceptować Cookies.

    Akceptuj cookies