Rajdy|Formuła 1|GSMP|Wyścigi|OffRoad|Rallycross|Inne| 
TopRally.pl
RSMP | WRC | RPP | RSME | KJS | Inne | IRC
Trzech Panów Q:
Najobszerniejsza w internecie baza osiągnięć:

- Janusza Kuliga,
- Leszka Kuzaja i
- Tomasza Kuchara
Współpraca
Jeżeli chcesz współtworzyć nasz serwis rajdowy lub posiadasz materiały, które chciałbyś aby się tutaj znalazły - napisz do nas:
redakcja[malpa]toprally.pl.
62 Rajd Szwecji
II runda WRC05-08.02.2014Liczba odcinków: 24
Całkowita długość rajdu: 1583.33 km
Długość odcinków: 323.54 km
Informacje
Oficjalna strona
Lista zgłoszeń
Wyniki końcowe
Typowanie wyników
2014-02-11 21:22
Podwójne zwycięstwo Volkswagena w Szwecji
W drugim rajdzie Mistrzostw Świata Volkswagen odniósł drugie zwycięstwo w sezonie. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila i Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula zadbali nie tylko o hucznie świętowane podwójne zwycięstwo, lecz także o niebywale emocjonujący pojedynek.

W trudnych warunkach – odwilż, śnieg i deszcz – w Rajdzie Szwecji po raz drugi z rzędu Polo R WRC okazał się być najszybszym samochodem. 43 z 69 możliwych trzech najlepszych czasów, z tego 19 wygranych odcinków specjalnych oraz przez pewien czas trzy samochody na trzech pierwszych pozycjach – także w 2014 roku Volkswagen poradził sobie w Szwecji lepiej od innych.

Szczególnie dobrze spisali się skandynawscy kierowcy zespołu. Jari-Matti Latvala i Andreas Mikkelsen, którzy przez wiele kilometrów walczyli ze sobą o ułamki sekundy. Na koniec obaj zostali prawdziwymi zwycięzcami. Dla Latvali było to dziewiąte zwycięstwo w Rajdowych MŚ, trzecie w Rajdzie Szwecji i drugie dla Volkswagena, a dodatkowo dało mu prowadzenie w klasyfikacji kierowców. Mikkelsen po raz pierwszy stanął na podium w królewskiej klasie sportu rajdowego. Mistrzowie świata Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), którzy po błędzie spadli na dwudziestą pozycję, po zaciętym pościgu ukończyli ostatecznie Rajd Szwecji na szóstym miejscu.

„Cieszymy się, że dobra jazda Jari-Matti Latvali w ten weekend przyniosła mu sukces” – powiedział dr Heinz-Jakob Neußer, Członek Zarządu Volkswagena ds. rozwoju technicznego. „To zwycięstwo było w pełni zasłużone. Andreas Mikkelsen jako nasz junior pokazał w ekstremalnych warunkach, że ma potencjał, aby znaleźć się w światowej czołówce. Pecha miał Sébastien Ogier ze swoim wypadnięciem z trasy. Niemniej także on, z dziesięcioma najlepszymi czasami oesów, udowodnił swoją klasę.”

Pojedynek weekendu: Latvala kontra Mikkelsen

Finlandia-Norwegia 13:10. Pojedynek kierowców Volkswagena Latvali i Mikkelsena prawie przez cały dystans Rajdu Szwecji trzymał fanów w napięciu. Dopiero ostatni dzień rajdu przyniósł decydujące rozstrzygnięcie bezpośredniej rywalizacji obu kolegów z zespołu. Rano w sobotę różnica między doświadczonym, a młodym kierowcą wynosiła tylko 3,6 sekundy. Dopiero minimalny błąd Andreasa Mikkelsena w ekstremalnie trudnych warunkach pozwolił Jari-Matti Latvali odetchnąć. Po poślizgu na 18-tym odcinku specjalnym Mikkelsen stracił decydujące sekundy. Jak wielka była dominacja kierowców Volkswagena w Rajdzie Szwecji, pokazują statystyki: Latvala 18 razy był w pierwszej trójce, Mikkelsen 13 razy. Jari-Matti Latvala zaliczył w Szwecji swój trzy setny najlepszy czas odcinka specjalnego.

Pościg weekendu: Ogier na szóstej pozycji

Spóźnione o ułamek sekundy wejście w zakręt i lądowanie w zaspie na poboczu, ale dzięki fanom powrót na trasę po kilku minutach – Sébastien Ogier i Julien Ingrassia w piątek w pełni poznali trudy i zalety Rajdu Szwecji. Mimo że błąd kosztował ich utratę prowadzenia, duet mistrzów świata w Polo R WRC ukończył jedyny rajd na śniegu w sezonie na dobrej pozycji. Seria najlepszych czasów odcinków specjalnych pozwoliła im wrócić z 20-tego miejsca na punktowane lokaty. Łącznie Ogier/Ingrassia dziesięć razy byli najszybsi na oesach.

Rozplanowanie opon kluczem do sukcesu

Cienka warstwa lodu i śniegu na pierwszych odcinkach, koleiny szutru przy drugim przejeździe – warunki w czasie Rajdu Szwecji nie były idealne dla opon z kolcami. Tam, gdzie szuter wystawał spod nawierzchni, kierowcy przy agresywnej jeździe ryzykowali wyłamanie wolframowych kolców w oponach Michelin X-ice North 2. W walce o zwycięstwo zarówno Jari-Matti Latvala jak i Andreas Mikkelsen dobrze rozplanowali swoje 28 egzemplarzy i na dwie ostatnie pętle w sobotę wyjechali z sześcioma nowiutkimi oponami Michelina.

Powiększona przewaga – Volkswagen Motorsport na czele w klasyfikacji producentów

Przewaga powiększona o dwanaście punktów: po drugim zwycięstwie w sezonie Volkswagen zajmuje pierwsze miejsce w kategorii producentów. 72 punkty wywalczyły dotychczas załogi fabryczne Sébastien Ogier i Jari-Matti Latvala, o 16 więcej, niż Citroën i o 50 więcej, niż M-Sport-Ford.

Dwa dodatkowe punkty dla Jari-Matti Latvali na Power Stage

Po zwycięstwie w Szwecji Jari-Matti Latvala został liderem tabeli Rajdowych Mistrzostw Świata, dwa dodatkowe punkty zebrał jako bonus za tak zwany Power Stage. Druga pozycja za kierowcą Citroena Madsem Østbergiem na ostatnim odcinku specjalnym, na którym przyznawane są dodatkowe punkty dla trzech najszybszych kierowców, oznaczała łącznie 40 punktów na koncie Latvali. Tuż za nim znajduje się Sébastien Ogier z pięcioma punktami straty. Andreas Mikkelsen z 24 punktami jest czwarty w klasyfikacji.

Wypowiedzi, 3. dzień Rajdu Szwecji

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
„Szósta lokata to dla nas całkiem niezły wynik. Naturalnie, że Julien i ja chcielibyśmy powtórzyć nasz sukces z ubiegłego roku, ale po moim błędzie w piątek osiem punktów to optymalny rezultat. W niewiarygodnie śliskich warunkach zaliczyliśmy bezbłędny ostatni dzień. Dziesięcioma najlepszymi czasami pokazaliśmy, że trzeba się będzie z nami liczyć w przyszłym roku. Rajd Szwecji jest zdecydowanie jedną z moich ulubionych imprez w kalendarzu. Gratulacje dla Jari-Matti i Miikka, którzy tak jak Andreas i Mikko wykonali fantastyczną robotę. Znów mamy w zespole powód do radości. A w mistrzostwach świata dużo się dzieje.”

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
„To wspaniałe uczucie, wygrać Rajd Szwecji po raz trzeci. To zwycięstwo znaczy dla mnie wyjątkowo dużo, bo już w 2008 roku odniosłem tutaj mój pierwszy triumf. Dowieźć zwycięstwo do mety wcale nie było łatwo, bo ze względu na trudne warunki i dobre czasy moich kolegów z zespołu, mój pilot Miikka i ja musieliśmy być maksymalnie skoncentrowani i dać z siebie wszystko. Z powodu odwilży dużo jechaliśmy na szutrze i musieliśmy mądrze rozplanować opony. Andreas Mikkelsen był dla nas wczoraj trudnym przeciwnikiem, pojechał bardzo dobry rajd i w pełni zasłużył na miejsce na podium. Fakt, że mogliśmy uczciwie walczyć ze sobą i że nie było żadnego „team order”, to wspaniała sprawa. Nie tylko z tego powodu czuję się bardzo dobrze w Volkswagenie.”

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„Pierwszy raz na podium! Marzyłem o takim wyniku. Uzyskanie go, i to prawie u siebie w domu, to niewiarygodna sprawa. Ostatni dzień w Szwecji był znów prawdziwym wyzwaniem. Warunki z roztopionym śniegiem i wychodzącym spod niego szutrem na drugiej pętli bez wątpienia nie były łatwe. Długi czas miałem zwycięstwo prawie przed nosem, i to było wspaniałe. Po małym błędzie nie dałem już rady naciskać na mojego kolegę z zespołu Jari-Matti Latvalę. Zamiast tego skupiłem się na kontrolowaniu odległości od goniącego mnie Madsa Østberga. Na koniec jeszcze raz zrobiło się ciasno, ale ostatecznie obroniliśmy naszą drugą pozycję. Jestem bardzo dumny, że tutaj, w Rajdzie Szwecji, w chyba najtrudniejszych od kilku lat warunkach, udało mi się uzyskać tak dobry rezultat. Mój zespół, mój pilot Mikko Markkula i ja zasłużyliśmy na kilka piw. Jest powód do świętowania.”

Jost Capito, Dyrektor Volkswagen Motorsport
„Mamy zakontraktowanych najlepszych rajdowych kierowców świata, a oni tutaj w Szwecji mieli najszybszy i najbardziej niezawodny samochód – Polo R WRC. Jari-Matti Latvala zasłużył sobie na zwycięstwo doskonałą jazdą, ale także zaciętą walką z Andreasem Mikkelsenem, który przekonał nas wszystkich, że jest naprawdę dobry. Czapki z głów przed nimi dwoma. Ale też przed Sébastienem Ogierem. Dziesięć najlepszych czasów i zacięta pogoń mówią same za siebie. Przekonał się, że szczęście nie zawsze sprzyja najlepszym i że wykopywanie się ze śniegu to także jedna z atrakcji rajdów. Jako zespół mamy teraz luksus, a zarazem problem, że w Meksyku jako zespoły z pierwszego, drugiego i czwartego miejsca w tabeli będziemy musieli pierwsi wyjeżdżać na trasę. Chętnie zmierzymy się z tym wyzwaniem. Jestem niesamowicie dumny z wyniku i z zespołu, którego ciężka praca po raz kolejny się opłaciła.”

Co się jeszcze wydarzyło …

… nowy rekord Sébastiena Ogiera. Dopiero po 41 metrach fabryczny kierowca Volkswagena dotknął ziemi na sławnej hopce „Colin’s Crest” i poprawił dotychczasowy rekord Amerykanina Kena Blocka o całe cztery metry.

I co jeszcze…

… książę Karol Filip odwiedził niespodziewanie zespół Volkswagena w sobotę po południu. Jako książę Värmland, gdzie rozgrywany jest Rajd Szwecji, trzeci w kolejce następca szwedzkiego tronu ma nie tylko czysto geograficzne rozeznanie. W ubiegłym roku Karol Filip sam startował w historycznym Porsche 911 w imprezie towarzyszącej Rajdowi Szwecji.


Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja

Kategoria kierowców
1. Jari-Matti Latvala, 40 punktów;
2. Sébastien Ogier, 35;
3. Mads Østberg, 30;
4. Andreas Mikkelsen, 24;
5. Bryan Bouffier, 18;
6. Kris Meeke, 17;
7. Mikko Hirvonen, 13;
8. Ott Tänak, 10;
9. Elfyn Evans, 8;
10. Henning Solberg, 6;

Kategoria producentów
1. Volkswagen Motorsport, 72 punkty,
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 56 punkty;
3. Volkswagen Motorsport II, 26.;
4. M-Sport, 22;
5. Hyundai Motorsport, 8;
6. RK M-Sport WRT, 4
Dodaj do:

(Wojciech Fuk)
2014-02-11 21:22:00Podwójne zwycięstwo Volkswagena w Szwecji2014-02-09 21:01:00Szwecja dla Fina2014-02-07 21:35:00Pech Ogier i Kubicy2014-02-06 21:32:00Pojedynek jednego zespołu2014-02-05 22:26:00W Szwecji rządzą Volkswageny2014-02-05 11:07:00Hyundai zdetermiowany ukończyć Szwecję
Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza 202109-09.05.2021
Kalendarze:
    Medaliony Motoryzacji - Janusz Kulig
    Tomik poświęcony śp. Januszowi Kuligowi. Wspomnienia bliskich, znajomych, dziennikarzy i kibiców. Biografia, historia startów, ostatni wywiad oraz zdjęcia i filmy o Januszu Kuligu.

    Więcej informacji 



    Logowanie
    Login:
    Hasło: 
    © 2000-2014 Copyright by TopRally.pl, All Rights Reserved 
    Ta strona używa Cookies

    Informujemy, iż w serwisie TopRally.pl są wykorzystywane pliki cookies. 

    Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies i rezygnacji z możliwości ich stosowania w swojej przeglądarce internetowej.

    Więcej informacji na temat stosowania plików cookies znajduje się w Polityce Prywatności.

    Kliknij przycisk Akceptuj Cookies, aby zaakceptować Cookies.

    Akceptuj cookies