Rajdy|Formuła 1|GSMP|Wyścigi|OffRoad|Rallycross|Inne| 
TopRally.pl
RSMP | WRC | RPP | RSME | KJS | Inne | IRC
Trzech Panów Q:
Najobszerniejsza w internecie baza osiągnięć:

- Janusza Kuliga,
- Leszka Kuzaja i
- Tomasza Kuchara
Współpraca
Jeżeli chcesz współtworzyć nasz serwis rajdowy lub posiadasz materiały, które chciałbyś aby się tutaj znalazły - napisz do nas:
redakcja[malpa]toprally.pl.
Aktualności
2017-06-28 12:22
Stali bywalcy Mikołajek
Już w najbliższy czwartek rozpocznie się ORLEN 74. Rajd Polski – ósma runda Rajdowych Mistrzostw Świata FIA 2017. Na starcie imprezy zobaczymy najlepszych kierowców rajdowych globu, z których aż pięciu nie opuściło polskiego klasyka od momentu, gdy jest on częścią światowego czempionatu (z wyjątkiem roku 1973).

Rajd Polski od lat przyciąga setki tysięcy kibiców. Dzieje się tak głównie dzięki jego charakterystyce – bardzo szybkie, szutrowe odcinki specjalne to miejsca, gdzie można zobaczyć rajdowe samochody w ich największym żywiole. Wysokie prędkości, dalekie skoki na licznych hopach, zakręty pokonywane w poślizgu – wszystko to jest magnesem nie tylko dla fanów motorsportu, ale i zawodników.

Na liście zgłoszeń ORLEN 74. Rajdu Polski znajdziemy aż 5 kierowców, którzy nie opuścili Rajdu Polski, od momentu gdy jest on częścią Rajdowych Mistrzostw Świata FIA. Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala, Andreas Mikkelsen, Mads Østberg i Valeriy Gorban pojawiali się na starcie zawodów z bazą w Mikołajkach w sezonach 2009, 2014, 2015 i 2016.

Najlepiej spośród nich na mazurskich szutrach radzili sobie dawni koledzy z ekipy Volkswagen Motorsport – czterokrotny mistrz świata Sébastien Ogier oraz Andreas Mikkelsen. Francuz przyjechał do Mikołajek w 2009 roku po świetnym rezultacie w Rajdzie Akropolu. W polskim klasyku nie poszło już jednak tak dobrze i ostatecznie były kierowca Citroena C4 WRC musiał wycofać się z rywalizacji po problemach z silnikiem. Później było już tylko lepiej. W 2014 roku po zwycięstwach w Monte Carlo, Meksyku, Portugalii i Sardynii, Francuz triumfował również w Polsce. Ten sukces powtórzył w sezonie 2015, a przed rokiem najlepszy okazał się inny kierowca Volkswagena Polo R WRC, Andreas Mikkelsen.

Przygoda Norwega z Rajdem Polski również zaczęła się w 2009 roku. Co ciekawe, 20-letni wówczas Mikkelsen podobnie jak Ogier nie ukończył imprezy z powodu problemów z silnikiem w swojej Skodzie Fabii WRC. Przed ubiegłorocznym zwycięstwem, w sezonach 2014 i 2015 za każdym razem zajmował w Mikołajkach drugie miejsce.

A jak radzili sobie pozostali kierowcy? W 2009 roku Jari-Matti Latvala przeżył w Mikołajkach największy koszmar w swojej dotychczasowej karierze. Przez cały rajdowy weekend Fin spisywał się doskonale plasując się na drugim miejscu. Niestety na kończącym zmagania odcinku specjalnym na Torze Mikołajki Fin zahaczył swoim samochodem o beczkę i urwał przednie koło. Śmiało można powiedzieć, że dla Fina mającego na swoim koncie aż 176 startów w RMŚ Rajd Polski nigdy nie był nad wyraz szczęśliwy. Co ciekawe, w trzech ostatnich edycjach imprezy za każdym razem zajmował on piąte miejsce.

W przypadku Madsa Østberga było podobnie. W 2009 Norweg jadący wówczas Subaru Imprezą S14 WRC miał wypadek i nie ukończył zawodów. Analogiczna sytuacja przydarzyła się w roku 2014, gdy startował on w zespole Citroena. Po przygodzie na jednym z odcinków specjalnych rozgrywanych na Litwie, Østberg musiał się wycofać z rywalizacji. Kolejne dwa lata były dla niego lepsze, jednak nadal nie zajmował on czołowych lokat. W 2015 roku Norweg osiągnął metę na dziewiątej pozycji, a rok później na ósmej.

Ostatnim zawodnikiem na naszej liście „stałych bywalców Mikołajek” jest Valeriy Gorban. Ukrainiec w 2009 roku startował w Rajdzie Polski Mitsubishi Lancerem Evo IX. Zajął wówczas 14. miejsce w klasyfikacji generalnej, jednak - co najważniejsze - był trzeci w kategorii dla samochodów N4. W 2014 roku startował on Mini Cooperem S2000 i zajął czwarte miejsce w WRC 2. Rok później było już zdecydowanie gorzej, bowiem Gorban rajdu nie ukończył. W sezonie 2016 Ukrainiec startował Mini Cooperem WRC i ostatecznie uplasował się na odległej 27. pozycji.

Na liście zgłoszeń ORLEN 74. Rajdu Polski znajduje się czterech zawodników, którzy już wcześniej wygrywali tę imprezę. Oprócz wspomnianych wcześniej Sebastiena Ogiera i Andreasa Mikkelsena, zwycięskiego szampana otwierał również nowy nabytek ekipy Toyota Gazoo Racing, Esapekka Lappi, który był najszybszy na mazurskich szutrach w sezonie 2012, gdy impreza stanowiła rundę Rajdowych Mistrzostw Europy.

Nie należy również zapominać o weteranie polskich rajdów, Krzysztofie Hołowczycu, który podczas ORLEN 74. Rajdu Polski w parze z Maciejem Wisławskim pojawi się za kierownicą tzw. zerówki (Subaru Impreza). Popularny Hołek wygrywał „Polski” aż trzykrotnie. Co ciekawe za każdym razem impreza ta miała inną lokalizację. Swoje pierwsze zwycięstwo olsztynianin odniósł w 1996 roku, gdy bazą rajdu był Wrocław. Dwa lata później zwycięskiego szampana otwierał on w Krakowie, a w sezonie 2005 już na rynku w Mikołajkach.
Dodaj do:

(robo)
Rajdy / WRC /
2022-06-27 13:52:00Spektakularny sukces Toyoty w Rajdzie Safari!2019-12-18 10:35:00Jedyny taki Polak w WRC. "Ja tylko naciskam przycisk"2019-12-10 10:05:00Toyota Yaris WRC Rajdowym Samochodem Roku 20192019-11-27 13:58:00Ogier, Evans, Rovanperä w Toyocie Yaris WRC w sezonie 20202019-11-06 07:39:00Hyundai podpisał dwuletni kontrakt z Ottem Tänakiem2019-10-31 09:25:00Jak Ott Tänak zdobył mistrzostwo w Yarisie WRC2019-10-28 14:05:00Ott Tänak w Yarisie WRC rajdowym mistrzem świata 2019-09-30 12:44:00Kajetanowicz wybrał VW Polo na Rajd Walii2019-08-26 10:01:00Całe podium Rajdu Niemiec dla Toyoty2019-08-21 12:17:00Cztery Toyoty Yaris WRC na starcie Rajdu Niemiec
Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza 202109-09.05.2021
Kalendarze:
    Medaliony Motoryzacji - Janusz Kulig
    Tomik poświęcony śp. Januszowi Kuligowi. Wspomnienia bliskich, znajomych, dziennikarzy i kibiców. Biografia, historia startów, ostatni wywiad oraz zdjęcia i filmy o Januszu Kuligu.

    Więcej informacji 



    Logowanie
    Login:
    Hasło: 
    © 2000-2014 Copyright by TopRally.pl, All Rights Reserved 
    Ta strona używa Cookies

    Informujemy, iż w serwisie TopRally.pl są wykorzystywane pliki cookies. 

    Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies i rezygnacji z możliwości ich stosowania w swojej przeglądarce internetowej.

    Więcej informacji na temat stosowania plików cookies znajduje się w Polityce Prywatności.

    Kliknij przycisk Akceptuj Cookies, aby zaakceptować Cookies.

    Akceptuj cookies