Rajdy|Formuła 1|GSMP|Wyścigi|OffRoad|Rallycross|Inne| 
TopRally.pl
RSMP | WRC | RPP | RSME | KJS | Inne | IRC
Trzech Panów Q:
Najobszerniejsza w internecie baza osiągnięć:

- Janusza Kuliga,
- Leszka Kuzaja i
- Tomasza Kuchara
Współpraca
Jeżeli chcesz współtworzyć nasz serwis rajdowy lub posiadasz materiały, które chciałbyś aby się tutaj znalazły - napisz do nas:
redakcja[malpa]toprally.pl.
Aktualności
2018-05-21 10:40
Szwedzka kombinacja – Ove Andersson
W zeszłym roku minęło dziesięć lat od tragicznej śmierci legendy Toyota Team Europe, Ove Anderssona. Zginął, jak na asa kierownicy przystało, w trakcie rajdu samochodów vintage w Południowej Afryce, którą przez lata rajdowej kariery odwiedzał wielokrotnie i do której chętnie powracał.

Przyjrzyjmy się, jak wyglądało jego życie, bo historia Anderssona to jak barwny scenariusz do niezrealizowanego jeszcze filmu, który wszyscy chcielibyśmy kiedyś obejrzeć.

Ove urodził się i dorastał w szwedzkich lasach, jak prawie połowa Szwedów. Od dziecka uczył się samodzielności. Do szkoły jeździł rowerem swojej mamy. Jak każdy dzieciak, dokładał starań, by ten dystans pokonywać coraz szybciej. Zauważył, że dobre efekty daje pedałowanie w zakrętach, ale jak sam wspomina: „Szybko okazało się, że wylądowałem w rowie z podartym ubraniem i rozciętą nogą. Rodzice zabandażowali rany i wysłali mnie do szkoły”. Po szkole trafił do technikum w Uppsali, ale źle znosił codzienne dojazdy (po dwie godziny w każdą stronę), więc szybko wrócił na wieś i podjął pracę w miejscowej kuźni. To zajęcie również nie zatrzymało go na dłużej, bo pod koniec lat 50., w wieku lat 20 wezwano Anderssona do odbycia służby wojskowej.

Wojsko stanowiło zwrot w jego życiu, dało bowiem szansę na wyjazd ze Szwecji. Ove zgłosił się do sił pokojowych ONZ i trafił do Strefy Gazy, skąd chciał się dalej przenieść do Kongo. W oczekiwaniu na kolejny wyjazd kupił zdezelowanego Saaba, naprawił go i zgłosił się do lokalnego rajdu. Poszło mu bardzo dobrze i został zauważony przez konkurencję. Kontynuował więc budowanie swojej rajdówki i brał udział w kolejnych rajdach. Po pięciu latach takiej pracy, w 1963 roku Ford postanowił dać Ove szansę na start w zespole fabrycznym. Rok później przeszedł do zespołu Saaba, w którym gwiazdą był wówczas Erik Carlsson, i rozpoczął cykl startów w europejskich rajdach.

Andersson nie był zadowolony ze współpracy z Saabem. Twierdził, że mechanicy zawsze lepiej przygotowują samochód Carlssona. Dlatego zwrócił się z propozycją współpracy do szefa zespołu Lancii, Cesare Fiorio. Ten zaryzykował i postawił na dobrze zapowiadającego się szwedzkiego kierowcę. Już w sezonie 1967 okazało się, że dobrze zrobił. Andersson ukończył Rajd Monte Carlo na drugim miejscu i zwyciężył Rajd Hiszpanii. W następnym roku Lancia zaproponowała mu start w 24-godzinnym maratonie na torze Daytona oraz w imprezie Targa Florio. Andersson wystartował też wspólnie z Rogerem Clarkiem w wyścigu Londyn-Sydney za kierownicą Forda Lotus Cortina i przez długi czas utrzymywał się na czele.

Chyba najciekawszym z jego rajdowych sezonów okazał się rok 1971. Wtedy do szwedzkiego kierowcy zwrócił się zespół Alpine, który ostrzył sobie zęby na tytuł Rajdowego Mistrza. W owym czasie nie było jeszcze tytułów Mistrza dla kierowców, ale gdyby były, to właśnie Andersson by taki zgarnął. W czasie startów z Alpine Andersson wygrał legendarne rajdy Monte Carlo i San Remo oraz grecki Rajd Akropolis i Rajd Austrii. To właśnie ten ciąg sukcesów sprawił, że do Anderssona zgłosił się zupełnie nowy gracz na rajdowej arenie – Toyota. Japończycy zaprosili Ove Anderssona do startu w kulminacji sezonu, brytyjskiej imprezie RAC. Poszło mu tak dobrze, że Toyota złożyła mu propozycję założenia i poprowadzenia zespołu rajdowego.

Pierwszą ich siedzibą była Uppsala, ale zespół szybko przeniósł się do Brukseli, gdzie przyjął oficjalną nazwę Toyota Team Europe. Ostatecznie team Anderssona zadomowił się w Kolonii, gdzie po latach rozwinął się w firmę Toyota Motorsport GmbH. Andersson jeszcze przez jakiś czas startował w barwach innych producentów, a w 1975 zdobył za kierownicą Peugeota swoje jedyne zwycięstwo w klasie WRC w Rajdzie Safari. W tym samym roku kierowany przez niego TTE również odniósł swój pierwszy sukces w WRC, w fińskim Rajdzie Tysiąca Jezior z Hannu Mikkolą za kierownicą Corolli. W tym okresie Andersson spędzał większość czasu na testach samochodów Toyoty w Afryce. Wraz ze wzrostem znaczenia WRC, rosło też zaangażowanie japońskiej marki. W 1990 roku Carlos Sainz wyjeździł dla Toyoty jej pierwszy tytuł mistrza świata. Po nim dorobek Toyoty wzbogacił się o kolejne dwa tytuły dla marki i cztery dla najlepszego kierowcy.

Świetną passę przerwała w 1995 afera z nielegalnymi zwężkami w rajdówkach Toyoty. Andersson wziął całe odium na siebie przyznając, że nie dopilnował swoich inżynierów. Japończycy nie stracili do niego zaufania i powierzyli budowanie samochodów do wyścigów typu endurance, którymi Toyota wystartowała w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w sezonach 1998 i 99. W tym samym czasie, w 1999 roku Toyota Team Europe wywalczyła Corollą WRC tytuł Rajdowego Mistrza Świata. Ten sukces przyspieszył decyzję Toyoty o zamknięciu programu WRC i wejściu w świat Formuły 1. Zespół Panasonic Toyota Racing powstał w 2002 roku, ale Andersson, rocznik 1938, był już wtedy starszym panem i zatrudniono go jako konsultanta.

Historia Anderssona pokazuje, że rzadka kombinacja charyzmy i uniwersalnych talentów może doprowadzić do powstania rzeczy wielkich. Ove zbudował niemal od podstaw pozycję Toyoty w sportach samochodowych na świecie, ale też sprawdził się jako zwycięski kierowca i szef zespołu rajdowego. W dzisiejszym, wyspecjalizowanym świecie, to coraz rzadsza kombinacja.
Dodaj do:

(robo)
Rajdy / WRC /
2018-11-15 10:15:00Toyota tworzy nowy zespół rajdowy2018-10-28 18:57:00Pieniążek i Mazur kończą sezon w pozytywnych nastrojach2018-10-26 16:12:00Kajetanowicz z niewielką różnicą do podium po OS 4 Rajdu Hiszpanii2018-10-24 09:39:00Pieniążek i Mazur wystartują w Rajdzie Katalonii2018-08-16 10:26:00Toyota Yaris WRC wraca na niemieckie drogi2018-06-04 13:45:00Kajetan Kajetanowicz gotowy do startu w WRC-22018-04-30 11:54:00Toyota triumfuje w Rajdzie Argentyny2018-02-15 09:07:00Yaris WRC gotowy do Rajdu Szwecji 2018-02-07 20:25:00Mauritz Lange i Piotr Bany na mecie Rajdu Monte Carlo Historique
3 runda RSMP, 4 runda HRSMP08-10.06.2018
Kalendarze:
1Rajd Świdnicki KRAUSE22.04.2018
2Rajd Dolnośląski - Hotel Zieleniec18.05.2018
3Rajd Nadwiślański08-10.06.2018
4Rajd Śląska29.06.2018
5Rajd Rzeszowski09.08.2018
6Rajd Elektrenai07.09.2018
7Rajd Polski21.09.2018
1Bieszczadzki Wyścig Górski11.05.2018
2Wyścig Górski Magura Małastowska15-17.06.2018
3EHC Limanowa27.07.2018
4Banovce – J.Vrsok03.08.2018
5GP Sopot-Gdynia17.08.2018
6Wyścig Górski Czarna Góra31.08.2018
7Wyścig Górski Prządki14.09.2018
Medaliony Motoryzacji - Janusz Kulig
Tomik poświęcony śp. Januszowi Kuligowi. Wspomnienia bliskich, znajomych, dziennikarzy i kibiców. Biografia, historia startów, ostatni wywiad oraz zdjęcia i filmy o Januszu Kuligu.

Więcej informacji 



Logowanie
Login:
Hasło: 
© 2000-2014 Copyright by TopRally.pl, All Rights Reserved 
Ta strona używa Cookies

Informujemy, iż w serwisie TopRally.pl są wykorzystywane pliki cookies. 

Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies i rezygnacji z możliwości ich stosowania w swojej przeglądarce internetowej.

Więcej informacji na temat stosowania plików cookies znajduje się w Polityce Prywatności.

Kliknij przycisk Akceptuj Cookies, aby zaakceptować Cookies.

Akceptuj cookies