Rajdy|Formuła 1|GSMP|Wyścigi|OffRoad|Rallycross|Inne| 
TopRally.pl
RSMP | WRC | RPP | RSME | KJS | Inne | IRC
Trzech Panów Q:
Najobszerniejsza w internecie baza osiągnięć:

- Janusza Kuliga,
- Leszka Kuzaja i
- Tomasza Kuchara
Współpraca
Jeżeli chcesz współtworzyć nasz serwis rajdowy lub posiadasz materiały, które chciałbyś aby się tutaj znalazły - napisz do nas:
redakcja[malpa]toprally.pl.
Aktualności
2008-05-16 15:37
Pismo Przemysława Mazura do Głównej Komisji Sportu Samochodowego
Przedstawiamy Państwu pismo od Przemysława Mazura skierowane do Głównej Komisji Sportu Samochodowego. Dotyczy ono sytuacji podczas niedawnego Rajdu Elmot.


Szanowni Państwo,

Zwracam się do Komisji o przeanalizowanie zdarzeń, które miały miejsce podczas ostatniej eliminacji RSMP, rajdzie Platinum Elmot Remy.
Organizacja rajdu Platinum Elmot Remy pozostawia bardzo wiele do życzenia. Wszechobecne apele o bezpieczeństwo zarówno zawodników jak i kibiców wydają się być tylko tematem propagandy a nie działań. Być może Główna Komisja Sportu Samochodowego, jako postronna powinna interweniować w takich sytuacjach jak opisane poniżej celem uniknięcia podobnych w przyszłości.

Działania organizatora rajdu w postaci przeprowadzenia odcinka specjalnego „Rościszów Sztolnie Walimskie” bez możliwości zapoznania się z jego częścią sprawiają, iż nie można mówić o bezpiecznym pokonywaniu odcinka podczas zawodów. Dyrektor rajdu wiedząc, którędy przebiegać będzie trasa rajdu powinien wcześniej zadbać o przejezdność wytyczonego odcinka, a nie w dzień oficjalnego zapoznania. Być może dla dyrektora rajdu, zgodnie z jego wypowiedzią nie jest to problem gdyż nie przejezdne były zaledwie dwa zakręty, lecz sytuacja ta wygląda zupełnie inaczej z punktu widzenia kierowców, którzy w tym właśnie miejscu przemieszczają się z prędkościami przy których wypadnięcie z trasy może być dramatyczne w skutkach. Odcinek w tym miejscu to bardzo wąska i kręta droga biegnąca z rosnącymi drzewami tuż przy poboczu.
Uchybienie to nie jest wyjątkiem. Na trasie tego samego odcinka specjalnego ustawiona szykana, tuż przy Sztolniach Walimskich była zupełnie inna od tej umieszczonej w książce drogowej. Oczywiście także w tym przypadku nie było żadnej informacji, który z wariantów jest prawidłowy.
Ponadto niedopuszczalnym jest aby podczas zapoznania z trasą rajdu były prowadzone roboty drogowe. Świeżo wylewany asfalt i sypany piasek w dniu zapoznania sprawia, iż większość załóg pokonuje trasę odcinka podczas rajdu nie znając warunków jakie na niej panują. W ten sposób zarówno życie jak i zdrowie zawodników a także kibiców jest narażone.
Chciałbym również zwrócić uwagę na to, iż zabezpieczenie trasy pozostawiało wiele do życzenia, czego dowodem będzie opinia obserwatora z ramienia PZM pana Joachima Skuty, który nawet wnioskował o odwołanie os 3.
Odcinek ten nie był zresztą wyjątkiem w kwestii zabezpieczenia trasy. Zarówno odcinek specjalny Świdnica jak i Burkatów były odcinkami na których zabezpieczenie było fatalne. Stojący kibice wzdłuż trasy, bezpośrednio przy drodze, częstokroć na wprost hamujących pojazdów cudem uniknęli nieszczęścia. W takiej sytuacji minimalny błąd kierowcy mógł się okazać tragiczny w skutkach. Oczywiście w tym przypadku nie można winić kibiców a należy organizatora za niewystarczające zabezpieczenie trasy.

Wszystkie te zarzuty mają na celu poprawę organizacji rajdów. Większość z niedociągnięć organizacyjnych można było uniknąć, myśląc o nich wcześniej. Trasa rajdu jest ustalana na wiele miesięcy przed imprezą, więc takie działania jak roboty drogowe czy precyzyjne ustawienie szykany to ewidentna wina organizatora rajdu.
Ponadto sposób traktowania zawodników przez organizatorów pozostawia wiele do życzenia. Opinia moja nie jest odosobnioną, gdyż zawodnicy startujący poza granicami kraju są zgodni co do opinii, iż czują się podczas polskich eliminacji jako zło konieczne. Arogancja Dyrektora rajdu oraz osób związanych z organizacją rajdu Elmot Remy wydaje się być ponad zasadami dobrej współpracy pomiędzy zawodnikami a organizatorami a także wyrazem braku szacunku do startujących w rajdzie.

Idąc za przykładem karania finansowego zawodników przez organizatorów eliminacji RSMP za błahe niedopatrzenia i przeoczenia a także braki w znajomości regulaminów, zwracam się do GKSS o nałożenie kary na organizatora 36 Platinum Rajd Elmot Remy za przytoczone powyżej niedopatrzenia. Kara ta powinna mieć na celu poprawę organizacji rajdu Elmot a co z tym związane poprawę bezpieczeństwa zawodników i kibiców. Ponadto praca organizatorów powinna służyć promocji tego sportu i dbałości o jak największą liczbę uczestników, gdyż tylko wtedy można liczyć na zainteresowanie mediów, sponsorów oraz kibiców. Postawa organizatorów tegorocznego rajdu Elmot-Remy sprawia wrażenie, iż głównym celem jest pozyskanie finansów na organizację rajdu bez jego organizacji.
Na dodatek Dyrektor Rajdu Pan Roman Grygianiec nie potrafiąc ustosunkować się do wytykanych mu błędów informuje załogi, iż przyszłym roku nie przyjmie od nich zgłoszenia. Zwracam się więc z uprzejmą prośbą do Głównej Komisji Sportu Samochodowego, aby oceniła ciężar wykroczeń zawodników, którzy zostali ukarani w stosunku do zaniedbań organizatorów ostatniej eliminacji RSMP. Moja skarga ma na celu zachowanie równości podlegania karze zawodników jak i organizatorów opisywanego rajdu. Obecnie oczekuję, iż za zaniedbania przy organizacji rajdu, organizator również poniesie konsekwencje swoich błędnych działań, zaniedbań oraz nieprawidłowości.


Z poważaniem
Przemysław Mazur

(pisownia oryginalna)


Dodaj do:

(jjrally)
Rajdy / RSMP /
2023-04-12 15:34:00Jakub Matulka rozpoczyna sezon RSMP, LOTTO partnerem tytularnym!2023-04-12 15:33:00Szejowie przedstawiają swój nowy rajdowy projekt2023-04-04 20:58:00Filip Pindel i Krzysztof Pietruszka rozpoczynają wysokim tempem i stają na podium2022-08-30 23:47:0067. Rajd Wisły już za miesiąc!2022-07-10 16:48:00Wróblewski kończy na 6-tym Rajd Zemaitija2022-07-08 04:23:00Gabryś i Dymurski powalczą o litewskie punkty2020-09-25 23:02:00Kto zatrzyma Huttunena?2020-08-10 15:20:00Hyundai Poland Racing odniósł zwycięstwo w debiucie w RSMP 20202020-08-08 00:23:00Grzegorz Grzyb lideruje w Rzeszowie2020-08-07 20:41:00Jarosław i Marcin Szejowie prowadzą w klasie Open 4WD w Rajdzie Rzeszowskim
Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza 202109-09.05.2021
Kalendarze:
    Medaliony Motoryzacji - Janusz Kulig
    Tomik poświęcony śp. Januszowi Kuligowi. Wspomnienia bliskich, znajomych, dziennikarzy i kibiców. Biografia, historia startów, ostatni wywiad oraz zdjęcia i filmy o Januszu Kuligu.

    Więcej informacji 



    Logowanie
    Login:
    Hasło: 
    © 2000-2014 Copyright by TopRally.pl, All Rights Reserved 
    Ta strona używa Cookies

    Informujemy, iż w serwisie TopRally.pl są wykorzystywane pliki cookies. 

    Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies i rezygnacji z możliwości ich stosowania w swojej przeglądarce internetowej.

    Więcej informacji na temat stosowania plików cookies znajduje się w Polityce Prywatności.

    Kliknij przycisk Akceptuj Cookies, aby zaakceptować Cookies.

    Akceptuj cookies