Rajdy|FormuÅ‚a 1|GSMP|WyÅ›cigi|OffRoad|Rallycross|Inne| 
TopRally.pl
RSMP | WRC | RPP | RSME | KJS | Inne | IRC
Trzech Panów Q:
Najobszerniejsza w internecie baza osiągnięć:

- Janusza Kuliga,
- Leszka Kuzaja i
- Tomasza Kuchara
Współpraca
Jeżeli chcesz współtworzyć nasz serwis rajdowy lub posiadasz materiały, które chciałbyś aby się tutaj znalazły - napisz do nas:
redakcja[malpa]toprally.pl.
Aktualności
2008-11-21 12:46
Sébastien Loeb złapał byka za rogi!
Sébastien Loeb został zaproszony na testy Red Bulla do Barcelony. Dla Francuskiego zawodnika wyniki w Hiszpanii na Circuit de Catalunya były naprawdę udane. W poniedziałek odbyły się zimowe testy zespołów Formuły 1, gdzie spotkało sie 17 kierowców, a wśród nich Loeb na pokładzie bolidu Red Bull RB4. Zajął on doskonały ósmy czas.


Na swojej stronie internetowej pięciokrotny mistrz świata w rajdach mówił o doświadczeniach z bolidem F1 Red Bull.



Jak przygotowywałeś się do tych testów?

"Ćwiczyłem mięśnie szyi, bo wiedziałem, że nie będzie łatwo. Częściej biegałem, aby poprawić rytmikę bicia serca. Nie było łatwo, miałem dużo pracy która pochłaniała mi czas przeznaczony na przygotowywanie się do testów. Naprawdę nie jest możliwe, aby przygotować się na tego rodzaju ogromny wysiłek w ciągu miesiąca: w bolidach w jeździe po łuku po prostu panują niesamowite przeciążenia."


Jak przebiegał ci dzień testów?

"Całkiem nieźle. To był interesujący dzień, który przeminął dość szybko. Zmieniliśmy ustawienia samochodu, ponieważ wydawały się zbyt ostre. Zmniejszyliśmy nacisk przedniego skrzydła i czułem się na kolejnych przejazdach coraz lepiej. Udało nam sie zneutralizować nerwowe zachowanie samochodu, ustalając odpowiednie ciśnienie w oponach. Na koniec dnia miałem naprawdę dobre wyniki. Wiedziałem w którym momencie tracę i wspólnie z inżynierami pracowaliśmy nad ustawieniami samochodu, przez cały dzień poprawiając jego pracę."


Mówiłeś, że to ogromny wysiłek, dlatego przejechałeś tylko 82 okrążenia?

"Faktycznie, byłem bardzo wyczerpany. Jednak te 82 okrązenia jeździełem w seriach ośmiu do dziesięciu okrążeń, które złożyły się na cały dzień testów. Kokpit wyłożyłem sobie pianką, aby w większych łukach głowa nie doznawała takich przeciążeń. Byłoby to nie do zniesienia. Będe musiał się dobrze wyspać, aby móc znów poprawnie funkcjonować."


Ze względu na niesamowite przyczepności, to prawdopodobnie bardzo trudne, aby odnaleźć limit samochodu...

"W rzeczywistości to bardzo proste. Przy prędkości 320 km/h należy hamować jak zobaczy się znak 100 m. Wydawać by się mogło, że to zbyt późno. Naciskasz na hamulec jak szalony, ale koła się nie blokują, wyhamowanie jest naprawdę imponujące. Można sobie podpowiedzieć, że granice hamowania są jeszcze dalej. Podobnie jest w szybkich łukach."


Czy pomógł ci w testach już wcześniejszy kontakt z bolidami?

"To całkowicie inny świat. Dwa tygodnie temu jeździłem tutaj, aby zapoznać się samochodem Peugeot 908 HDi FAP, którym wystartuję w najbliższym czasie w Castellet. Wtedy osiagałem czasy 1:36 - 1:37 na okrążeniu, podczas gdy dzisiaj uzyskałem czas 1:22, różnica jest ogromna!"


Czy jazda na torze razem z innymi bolidami była trudna? Obawiałeś sie jej trochę?

"Nie, w rzeczywistości w żadnym "zatłoczonym" ruchu nie jeździłem. Starałem się uzyskać jak najlepszy czas i nie zwracałem uwagi na to, że ktoś mnie wyprzedził. Podobnie jak jak dogoniłem innego kierowcę, ten zjechał, abym mógł go wyprzedzić.


Sébastien Loeb wyprzedza kierowców F1, to chyba coś znaczy, prawda?

"Cóż... brzmi całkiem źle, prawda? :-D "


Jakie były najlepsze i najgorsze momenty tego testu?

"Podobało mi się wszystko! To było dla mnie wielkie przeżycie. W zeszłym roku z Renault przejechałem tylko 12 okrążeń przy standartowych ustawieniach i oponach. W zeszłym tygodniu przejechałem parę okrążeń w Silverstone w deszczu. Było to dla mnie spore doświadczenie. Musiałem poprawić swoje wyniki, patrząc na to w których miejscach najbardzie traciłem, a w którym mogłem zyskać, modyfikować ustawienia, zżyć się z samochodem."


OK, a najlepsze chwile?

"Trudno powiedzieć. Prawdopodobnie kiedy miałem mało paliwa i nowy zestaw opon, kiedy mogłem osiągnąć możliwie najlepszy czas. Starałem sie jeździć na maksimum w każdym okrążeniu. Takie momenty mnie bawiły, ale jednocześnie były frystrujące. Po założeniu nowych opon masz dwa okrążenia, aby maksymalnie wykorzystać przyczepnośc opon. Opony potem już tak nie "lepią" się do nawierzchni. Ale byłem często najszybszy do trzeciego okrążenia po założeniu nowych opon, ponieważ dwa okrążenia trwało nim przyzwyczaiłem sie do nowych warunków. To wszystko na temat doświadczeń i praktyki. Jeśli ma się trochę mniej paliwa, można opóźnić hamowanie, ale ile później? Nie mam pojęcia. Przy zatankowej większej ilości paliwa trzeba wcześniej schodzic z gazu i tak dalej... Musiałem pamiętać o tym wszystkim jednocześnie. Pod koniec i tak miałem wrażenie, że wciąż się uczę."


W jakich dziedzinach się czujesz największą poprawę?

"W pewnym punktach hamowania, różnica wynosiła 5 do 15 metrów. Ale byłem ograniczony poprzez brak zaufania w działanie hamulców i moje własne odczucia. Po koniec prostej naprawdę mocno naciskałem na hamulce, ale koła się nie zablokowały. Wciąż byłem na końcu. W porównaniu do najszybszego Buemi byłem wolniejszy o 6 km/h. On osiagnął prędkość 248 km/h, ja "tylko" 242 km/h. On później używał hamulców, ale w wolnych łukach byliśmy niemaj równi. Po koniec dnia żałowałem, bo miałem wrażenie, że wiem gdzie mogę się jeszcze poprawić. Przy odrobinie praktyki, moje czasy z pewnością nie byłyby takie złe."


Jakie były twoje relacje z zespołem?

"Bardzo dobre! Myślę, że oni wszyscy byli mile zaskoczeni! Wszyscy pewnie myśleli, że przejadę 40 okrążeń i skończę. Patrząc na czasy, myślę że nie spodziewali się, że będą tak dobre. Każdy w zespole był entuzjastycznie nastawiony, to było wspaniałe. I zrobiliśmy dobrą robotę, to było również celem testów, który miał przynieść nowe doświadczenia. Moje analizy dobrze odpowiadały temu, co zespół widział na danych telemetrycznych. Krótko mówiąc, wszystko zadziałało świetnie."


Więc F1 otwiera sie na twoją karierę testera?

" :-D Chciałbym. "


Czujesz różnicę w samochodach F1 z kontrolą trakcji, a dzisiejszym Red Bullem?

"Tak, bez kontroli trakcji jazda dla kierowcy jest o wiele trudniejsza. W Renault wyjazd z wolnego łuku oznaczał tylko wciśniecie gazu do maksimum i nie martwienie się o nic więcej. Red Bull jest bardziej wrażliwy na dodanie gazu. Na drugim biegu trzeba przyśpieszać bardzo ostrożnie, aby koła nie doznały uślizgu, a zawodnik straty czasu. W szybkich łukach, jeśli stracisz kontrolę nad samochodem, system kontroli trakcji łatwo to skoruguje, prawie nieodczuwalnie dla kierowcy.


Ósmy najszybszy czas jest dobrym wynikiem?

"Tak, oczywiście. Nikt się po mnie tego nie spodziewał. Wielu młodych kierowców, którzy chcą jeżdzić w F1 w przyszłym roku znalazło sie za mną. Barcelona jest głównym miejscem testów F1. Kierowcy znają ten tor bardzo dobrze. Osiągnąłem przyzwoity czas, na przykład, dwie dziesiąte straciłem do Kubicy, a ciągle wiem o miejscach, w których mogę się poprawić. Jestem bardzo zadowolony z wyników. Nieoczekiwałem, że zbliżę sie do czołówki. Nie marzyłem o tym, ale mam nadzieję, że jeszcze będę miał okazję powrócić na tor."


Czujesz się w stanie wystartować w Grand Prix, jeżeli dostałbyś szansę?

"Nie od jutra! Musiałbym najpierw popracować na moją sprawnością fizyczną..."


Więc kontrakt o współpracy Red Bull - Loeb jest już podpisany?

"Tak... w rajdach :)"



ź:sebastienloeb.com

Dodaj do:

(heineken)

2008-12-11 05:56:00Duval odzyskał wiarę w swoje umiejętności2008-12-10 10:32:00Udana końcówka Suzuki w WRC2008-12-09 13:44:00Loeb ma dość przepisów dotyczących opon. 2008-12-09 09:45:00Subaru trzecią "fabryką" na świecie. Rozczarowanie czy powód do zadowolenia? 2008-12-08 09:43:00Citroen miażdzy rywali2008-12-07 22:27:00Zespół Forda po Rajdzie Wielkiej Brytanii2008-12-07 13:00:00Loeb zwycięża w Walii2008-12-07 09:05:00Sebastien Loeb odrabia straty2008-12-06 16:57:00Latvala nie daje się Loebowi - Rajd Wielkiej Brytanii po OS 142008-12-06 15:00:00H. Solberg wyprzedził F. Duvala. Pozostałe miejsca bez zmian2008-12-06 11:47:00Lavtala walczy z Citroenami2008-12-06 10:14:00Sordo blisko Latvali2008-12-06 00:16:00Phil Mills - dzień drugi2008-12-05 19:22:00"Co za niewiarygodne warunki!" - Rajd Wielkiej Brytanii po I etapie2008-12-05 18:56:00Telegram: Chris Atkinson zakończył swój występ w Walii.2008-12-05 14:37:00Telegram: OS 4 odwołany - za dużo lodu2008-12-05 12:10:00OS3 skrócony, Ogier nadal liderem2008-12-05 11:29:00OS-1 odwołany, sensacyjny lider po OS-22008-12-05 09:45:00Phil Mills - dzień pierwszy2008-12-05 07:11:00Citroen w RMŚ w 2010 i nadal chce Loeba2008-12-04 22:24:00Dzięki Jariemu Ketomaa Rossi tradycyjnie z numerem 46 2008-12-04 20:30:00Honorowy start Wales Rally GB. Jutrzejsze odcinki skrócone (+viedoe z trasy)2008-12-04 17:56:00Hirvonen najszybszy na shakedownie2008-12-04 11:51:00Ford zostaje w WRC. Mikkelsen bez kontraktu2008-12-04 05:57:00Rajd Wielkiej Brytanii 2008 - zapowiedź2008-12-03 06:58:00Hirvonen i Latvala liczą na dobry występ w ciężkich warunkach2008-12-02 16:39:00Loeb dachował na zapoznaniu2008-12-02 14:18:00Subaru dementuje informacje o Gronholmie2008-12-02 05:49:00Zespół Subaru przed Rajdem Wielkiej Brytanii2008-12-02 05:29:00Aava kończy sezon w tym roku2008-12-01 06:44:00Do szczęścia Citroena pozostał jeden rajd2008-11-30 13:02:00Loebowie czwarty po drugim dniu2008-11-28 06:29:00O mistrzostwie może zadecydować jeden punkt2008-11-26 06:04:00Najmłodszy uczestnik Rajdu Wielkiej Brytanii zdał prawo jazdy2008-11-25 05:25:00Taylor: Oczekiwaliśmy kilku zwycięstw2008-11-24 07:05:00Citroen testuje przed Rally GB (+Video i galeria zdjęć)2008-11-21 12:46:00Sébastien Loeb złapał byka za rogi! 2008-11-20 21:11:00Loeb nie chce S2000 i odejdzie z rajdów?2008-11-19 19:00:00W grudniu decyzja: S2000 czy S2000+2008-11-19 06:48:00Oko w oko z Lobem i innymi kierowcami na starcie 2008-11-18 15:08:00Duval miałby wielkiego zastępce w Walii2008-11-18 14:56:00Loeb znów w mistrzostwach Francji. Tym razem z żoną2008-11-15 08:52:00Loeb nie wystraszył się F12008-11-14 05:41:00Rossi po testach2008-11-13 06:43:00Loeb szykuje się do testów F12008-11-11 21:49:00Duval z Giraudetem w Walii2008-11-07 09:23:00Rajd Wielkiej Brytanii - lista zgłoszeń2008-11-06 14:59:00Munchi's nie pojawi się w Polsce2008-11-06 07:39:00Loeb zasiada do Peugeota 908 HDi FAP2008-11-05 19:11:00Pirelli szuka młodych talentów2008-11-05 06:41:00Ogier pewien startów w WRC ?2008-11-04 20:56:00Gronholm i Mikkelsen testowali Impreze S14 w Walii2008-11-04 20:26:00Aava szykuje się do sezonu 2009
Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza 202109-09.05.2021
Kalendarze:
    Medaliony Motoryzacji - Janusz Kulig
    Tomik poświęcony śp. Januszowi Kuligowi. Wspomnienia bliskich, znajomych, dziennikarzy i kibiców. Biografia, historia startów, ostatni wywiad oraz zdjęcia i filmy o Januszu Kuligu.

    WiÄ™cej informacji 



    Logowanie
    Login:
    HasÅ‚o: 
    © 2000-2014 Copyright by TopRally.pl, All Rights Reserved 
    Ta strona używa Cookies

    Informujemy, iż w serwisie TopRally.pl sÄ… wykorzystywane pliki cookies. 

    Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies i rezygnacji z możliwości ich stosowania w swojej przeglądarce internetowej.

    WiÄ™cej informacji na temat stosowania plików cookies znajduje siÄ™ w Polityce PrywatnoÅ›ci.

    Kliknij przycisk Akceptuj Cookies, aby zaakceptować Cookies.

    Akceptuj cookies