Nowy Mitsubishi Lancer WRC04 - nowy sezon, nowe wyzwania | Dzisiaj, podczas targów motoryzacyjnych w Essen, MMSP, sportowe ramię Mitsubishi Motors zaprezentowało Mitsubishi Lancera WRC04, w którym kierowcy fabryczni Trzech Diamentów podejmą rywalizację w rajdowych mistrzostwach świata w nadchodzącym sezonie. Zupełnie nowy samochód jest elementem precyzyjnego i długofalowego planu mającego na celu przywrócenie pozycji Mitsubishi w rajdach i kontynuację sukcesów.
Nowy samochód został zbudowany w specyfikacji WRC i zgodnie z jej wymogami jest oparty na seryjnym pierwowzorze, którego roczna produkcja musi wynosić minimum 25 tysięcy sztuk. Lancer WRC04 to całkowicie nowa konstrukcja mająca niewiele wspólnego z poprzednim rajdowym Mitsubishi tej klasy. Samochód został skonstruowany i zbudowany przez międzynarodowy zespół inżynierów i techników korzystających z wielkich zasobów technologicznych Mitsubishi. Powstał w ośrodku MMSP Ltd w Rugby, w Wielkiej Brytanii, a pracami kierował Mario Fornaris, dyrektor techniczny MMSP.
Sezon 2004, w którym fabryczny team wystartuje we wszystkich szesnastu rundach mistrzostw świata jest traktowany jako rok zbierania doświadczeń i rozwijania nowego Lancera WRC04. Celem jest stworzenie warunków do rywalizacji o zwycięstwa w kolejnych latach.
- Nowy Lancer różni się całkowicie od naszego poprzedniego samochodu WRC. Wprowadziliśmy do niego około 6 tysięcy nowych elementów. Skorzystaliśmy ze swobody, jaką dają przepisy dotyczące aut WRC, ale staraliśmy się stworzyć prostą konstrukcję pozwalającą najpierw na "zrozumienie" nowej rajdówki, a później wprowadzenie bardziej zaawansowanych systemów - wyjaśnił swoją koncepcję Mario Fornaris.
Mitsubishi Lancer WRC04 został poddany trzytygodniowym testom w tunelu aerodynamicznym znanej firmy Lola Racing. Pozwoliło to na korzystne zmiany między innymi w kształcie maski silnika oraz przedniego i tylnego spojlera. Umożliwiło również znalezienie optymalnych kanałów wlotu powietrza, chłodzącego pracującą w ekstremalnych warunkach jednostkę napędową. Jednym z głównych celów badań były prace dotyczące "downforce" - efektu aerodynamicznego pozwalającego na jak najlepsze "trzymanie się drogi" przez samochód podczas dużych prędkości.
W nadwoziu nacisk został położony na wytrzymałość i prostotę konstrukcji ułatwiającą obsługę. W zawieszeniu zastosowano kolumny McPherson w przypadku wszystkich czterech gniazd. Wiele zespołów tego sprawdzonego systemu jest wzajemnie wymiennych i można je stosować nie tylko w przedniej i tylnej części zawieszenia, ale również w prawej i lewej. Wykorzystano również wieloletnią, owocną współpracę z firmą Ohlins, która przygotowała nowy typ amortyzatorów z regulacją charakterystyki tłumienia. W związku z innym ustawieniem silnika zmieniony został także układ kierowniczy. Inne położenie jednostki napędowej zapewnia lepsze wyważenie samochodu.
Sam silnik to przedstawiciel rodziny 4G6, dwulitrowa, szesnastozaworowa jednostka napędowa z dwoma wałkami rozrządu w aluminiowej głowicy. Jej konstrukcja została oparta na silniku stosowanym w Lancerze Evo VIII, ale poddana licznym zmianom. Zupełnie nowa jest turbosprężarka jak również kolektory. Wał napędowy, korbowody oraz tłoki zostały "odchudzone". Silnikiem "zarządza" elektroniczny układ Magneti Marelli zastosowany po raz pierwszy w wyczynowym Lancerze WRC04.
Całkowicie nowy jest mechaniczny system przeniesienia napędu na cztery koła. Skrzynia biegów opracowana wspólnie przez Ricardo i Mitsubishi ma 5 przełożeń.
- Przy stosowanej zwężce o średnicy 34 mm krzywa mocy i momentu obrotowego są tak korzystne, że pozwalają na zastosowanie pięciobiegowej przekładni. Po co używać sześć biegów, gdy można tylko pięć. Będziemy oczywiście analizowali działanie takiego systemu i w razie potrzeby wprowadzimy modyfikacje - stwierdził Mario Fornaris.
Niekonwencjonalnym rozwiązaniem jest zastosowanie tzw. pasywnych dyferencjałów. Półautomatyczna skrzynia biegów będzie rozwijana w trakcie sezonu 2004. Koncepcja aktywnych dyferencjałów nie została również odrzucona, ale nie stanowi priorytetu. W przypadku układu hamulcowego skorzystano ponownie z doświadczeń firmy Brembo. Hamulce nie będą początkowo wyposażone w wodny układ chłodzenia.
Pierwsza faza testów Mitsubishi Lancera WRC04 rozpoczęła się w połowie października tego roku. Mają one na celu przygotowanie samochodu do debiutu podczas Rajdu Monte Carlo.
- Na początku nie oczekujemy zbyt wiele od samochodu. Jest zbyt wcześnie, aby można było w pełni ocenić jego walory. To konstrukcja zupełnie nowa, powstała w krótkim czasie, którego nie było tez za wiele na testy. Spodziewamy się wystąpienia drobnych problemów, tak jak ma to miejsce w przypadku prototypu. Nasza koncepcja to stworzenie prostego samochodu, ale wiem, że musimy go jeszcze bliżej poznać. Mam nadzieję, że już na początku nowy Lancer WRC04 będzie nieco szybszy od swojego poprzednika. Będziemy starali się go rozwijać krok po kroku i myślę, że w drugiej części sezonu samochód stanie się bardziej konkurencyjny. Przyjęta przez nas droga rozwoju Lancera WRC04 jest korzystna pod względem czasowym. Nie oczekujemy jednak natychmiastowych sukcesów, bowiem rywalizacja w mistrzostwach świata stoi na najwyższym poziomie - powiedział Mario Fornaris.
MITSUBISHI LANCER WRC04 - Dane techniczne:
DŁUGOŚĆ: 4360 mm
SZEROKOŚĆ: 1770 mm
ROZSTAW OSI: 2600 mm
ROZSTAW KÓŁ: przednich i tylnych - 1550 mm
MASA WŁASNA: 1230 kg
SILNIK: 4G63, 4 cylindry, 16 zaworów, DOHC, turbodoładowany
POJEMNOŚĆ SILNIKA: 1996 cc
ŚREDNICA x SKOK: 85,5 x 86,9 mm
SYSTEM ZASILANIA: Magneti Marelli, wtrysk wielopunktowy
MOC MAKSYMALNA: 300 KM przy 5500 obr/min
MOMENT OBROTOWY: 539 Nm przy 3500 obr/min
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA: 220km/godz
SPRZĘGŁO: węglowe, trzytarczowe
PRZENIESIENIE NAPĘDU: Ricardo/MMSP, 5 biegów, stałe 4 WD
pasywne dyferencjały: przedni, centralny i tylny
ZAWIESZENIE: przód i tył kolumny McPhersona
sprężyny śrubowe, stabilizator poprzeczny
UKŁAD KIEROWNICZY: przekładnia zębatkowa z układem wspomagania
HAMULCE: Brembo, tarczowe, wentylowane
średnica: 370 mm (asfalt), 300 mm (szuter), 328 mm (śnieg) zaciski ośmiotłoczkowe (asfalt), czterotłoczkowe (szuter, śnieg)
OBRĘCZE KÓŁ: ENKEI , 8x18 asfalt, 7x15 szuter, 5,5x16 śnieg
OPONY: Michelin
ZBIORNIK PALIWA 90 litrów
FOTELE: Recaro
PASY BEZPIECZEŃSTWA: Sabelt
INTERKOM: Stilo
W Treburze i w Rugby
W listopadzie 2002 rozpoczął się proces zmian w działalności Mitsubishi Motors na polu sportów motorowych. Powstała wtedy nowa struktura organizacyjna Mitsubishi Motors Motor Sport (MMSP GmbH) z siedzibą w Treburze pod Frankfurtem nad Menem. Zlokalizowana została w pobliżu ośrodka badawczo-rozwojowego Mitsubishi Motors w Europie. Kierownictwo nad cała sportową działalnością Mitsubishi objął Sven Quandt.
Siedzibą zespołu rajdowego jest z kolei Rugby w Wielkiej Brytanii, gdzie mieści się MMSP Ltd. Funkcję dyrektora zarządzającego w Rugby i jednocześnie dyrektora technicznego MMSP pełni Mario Fornaris, który odpowiada za projekt związany z budową i rozwojem nowego Mitsubishi Lancera WRC04.
Międzynarodowy zespół rajdowy został powiększony i zatrudnia obecnie 110 inżynierów i techników wobec 87 w latach poprzednich. Pracami rozwojowymi kieruje bezpośrednio Olivier Jansonnie. Kierownikiem grupy zajmującej się elektroniką jest Frederic Vellutini, a silnik do domena zespołu kierowanego przez Osamu Nakayamę i Manuela Corsetti.
Podczas szesnastu rund mistrzostw świata zespół rajdowy będzie prowadzony przez Svena Quandta i Mario Fornarisa. Menedżerem teamu jest Derek Dauncey, a za stronę techniczną odpowiada hiszpański inżynier Roger Estrada. Funkcję sportowego doradcy pełni doświadczony Andrew Cowan.
ip |