| Współpraca Jeżeli chcesz współtworzyć nasz serwis rajdowy lub posiadasz materiały, które chciałbyś aby się tutaj znalazły - napisz do nas: redakcja[malpa]toprally.pl. |
| |
Premiera auto rajdowego sterowanego 2 joystick’ami | Wyjątkowy moment premiery jedynego na świecie auta WRC adaptowanego na potrzeby kierowcy wyścigowego sparaliżowanego w 95%, za nami. Oficjalny launch HOOLIGANA, bo tak swój nowy samochód nazwał Sebastian Luty, odbył się podczas Warsaw Motor Show 2019 w podwarszawskim Nadarzynie
w ostatni weekend października. Wydarzenie, które poruszyło świat motorsportu, to dzieło Avalon Extreme, jedynego w Polsce projektu popularyzującego sporty ekstremalne, w tym motorsport, wśród osób z niepełnosprawnościami.
HOOLIGAN na torze
W niedzielę 27 października na scenie głównej targów Warsaw Motor Show odbyła się oficjalna premiera nowego auta ze stajni Avalon Extreme. To jedyne auto rajdowe tej klasy przystosowane do potrzeb osoby
z niepełnosprawnością, które było można podziwiać podczas jednych z największych targów samochodowych i imprez motoryzacyjnych w Europie. HOOLIGAN, bo taką ksywkę nadał samochodowi właściciel, to Hyundai i20 WRC Proto. Silnik generujący moc 500 KM, napędy zeszperowane PPG, sekwencyjna skrzynia biegów KAPS.
Załoga złożona z mechaników, elektroników i programistów zbudowała i przeprowadziła adaptację auta kategorii WRC Proto. Joysticki zamiast kierownicy i pedałów podłączone do komputera, unikatowy system mechanizmu automatycznego wyczynowego sprzęgła oraz hydraulicznego sterowania skrzynią sekwencyjną obsługiwaną łopatkami. Ze względu na ryzyko tak zwanego przebicia biegu i przekręcenia silnika, musiało powstać oprogramowanie, które spowoduje, że kierowca nie będzie mógł w podbramkowych sytuacjach, przez przypadek zmienić biegu – wszystko przystosowane do specjalnych potrzeb kierowcy, jakim jest Sebastian Luty. To bardzo duże wyzwanie przede wszystkim dla informatyków zaangażowanych w ostatni, przedtestowy etap prac.
HOOLIGAN jest o pół tony lżejszy od Bestii (poprzedniego samochodu rajdowca). 1190 kg z innym rozłożeniem masy (na środek, nie na przód, jak to miało miejsce w Mitsubishi) i komponenty stricte wyczynowe to dosłowna petarda na torze.
Sebastian Luty, ambasador Avalon EXTREME Racing: - Zbudowanie auta kategorii WRC Proto z przystosowaniem do potrzeb osoby z jakąkolwiek niepełnosprawnością to skomplikowany proces. Ze względu na niestandardowe wymagania dla takiego auta rajdowego, praca nad nim trwała ponad rok. 9 miesięcy budowania, po czym kolejne 3 miesiące to etap testów – jazda, powrót do warsztatu, poprawki i kolejne testy.
Sport jest jeden
Fundator i założyciel Fundacji Avalon, w ramach której realizowane są działania Avalon EXTREME, Sebastian Luty to prawdopodobnie jedyny na świecie w 95% sparaliżowany kierowca (z mocnym porażeniem rąk), który na torach rywalizuje i niejednokrotnie wygrywa z pełnosprawnymi kierowcami. W sezonie 2019 wystartował ponad 20 razy i już pięciokrotnie w tym roku wjeżdżał wózkiem na podium.
Sebastian Luty: - Ostatnie 3 sezony przejeździłem Mitsubishi Lancer Evo X. Jednak to ciężkie auto nie pozwalało mi na dalszy rozwój i osiąganie jeszcze bardziej spektakularnych wyników na torze. Dlatego zdecydowałem się na budowę nowego wyczynowego auta i przystosowanie go do swoich potrzeb. Teraz sekwencyjna, ultra wyczynowa jednostka udźwignie wszystkie przeciążenia.
Sebastiana od zawsze ciągnęło do sportów związanych z wysokim poziomem adrenaliny. Poprzez działania
w Avalon EXTREME walczy na wiele sposobów z aktualnym wizerunkiem osób z niepełnosprawnościami
w Polsce. To właśnie z jego inicjatywy powstała Liga Avalon EXTREME Racing, która zrzesza kierowców
z niepełnosprawnościami i daje im możliwość pielęgnowania motorsportowej pasji oraz udziału
w profesjonalnych zawodach. Sukcesy kierowcy takiego jak Sebastian stanowią z pewnością świetną inspirację.
Motorsport to tylko jedna z odsłon projektu Avalon EXTREME. W ramach projektu działają także sportowcy z kilku innych „ekstremalnych” dyscyplin, takich jak rugby, drift, workout oraz soaring. Poprzez swoje działania, chcą oni zachęcać inne osoby z niepełnosprawnościami do próbowania sił w aktywnościach podnoszących poziom adrenaliny we krwi. Jednocześnie zależy im, aby udowodnić, że sport osób z niepełnosprawnościami może być równie ekscytujący i fascynujący, co ten uprawiany przez osoby w pełni sprawne. Sebastian Luty oraz jego wyczyny w Bestii, a wkrótce też w HOOLIGANIE, są tego najlepszym przykładem.
Parametry HOOLIGANA - HYUNDAI i20 WRC Proto
DANE TECHNICZNE:
Silnik 4B11T 2,0 Turbo, specyfikacja R4
Skrzynia biegów KAPS sekwencyjna, łopatki
Rodzaj napędu AWD, szpery PPG
Masa własna 1190 kg
OSIĄGI:
Moc maksymalna 480 KM przy 5800 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 650 Nm przy 3450 obr/min
Przyspieszenie (0-100 km/h) 2,8 sek.
Prędkość maksymalna 225 km/h
DODATKOWE:
Prowadzenie PARAVAN Space Drive II, 2 joysticki
Elektronika Ecumaster: EMU Black, PMU, ADU 7”
Klatka bezpieczeństwa IRECO CrMo FIA
Zawieszenie R4, ÖHLINS TPX/TTX
Układ hamulcowy APRacing
Układ paliwowy ATL
System gaśniczy SPARCO
Komunikacja STILO
Wyposażenie Kierownica OMP Quick Release
Pasy 6-pkt Schroth + HANS
Produkcja DUDA MOTORSPORT (robo) | 2023-02-02 11:07:00Wielicki PLATINUM Rajd Memoriał po raz siódmy2022-09-30 18:17:00Radosław Ćwięczek - Powrót do Wisły po 15 latach!2022-07-22 15:59:00Radek Ćwięczek przed Rajdem Małopolskim2022-07-20 12:14:00Blisko 100 załóg w Valvoline Rajdzie Małopolski 2022!2022-07-18 22:26:00Valvoline Rajd Małopolski już w ten weekend!2022-06-27 22:10:00Dziewięć odcinków specjalnych Valvoline Rajdu Małopolski 20222021-05-05 11:14:0028 pozycji na liście zgłoszeń Memoriału JKuliga i M.Bublewicza2021-04-08 22:32:00Zmiana daty PLATINUM 5. Rajdu Memoriału Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza2021-03-08 16:32:00PLATINUM 5. Rajd Memoriał z sześcioma odcinkami specjalnymi2021-03-03 11:54:00PLATINUM 5. Rajd Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza 11 kwietnia |
| | Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza 202109-09.05.2021 | |
|
| |