| Współpraca Jeżeli chcesz współtworzyć nasz serwis rajdowy lub posiadasz materiały, które chciałbyś aby się tutaj znalazły - napisz do nas: redakcja[malpa]toprally.pl. |
| |
Kulig liderem po I etapie W miniony piątek o godzinie 15:30 w Świdnicy wystartował jubileuszowy 30 Rajd Elmot będący trzecią eliminacją tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Polski, drugą eliminacją Pucharu Peugeota i pierwszą eliminacją Pucharu Seicento.
Organizatorzy szczególny nacisk położyli na zapewnienie bezpieczeństwa zarówno zawodnikom jak i widzom. Maksymalne prędkości zostały obniżone poprzez zastosowanie na szybkich i niebezpiecznych fragmentach trasy tzw. szykan. Poprawie bezpieczeństwa służyć ma także skupienie trasy na niewielkim obszarze, eliminujące stałe przemieszczanie się po okolicy wozów rajdowych i setek aut kibiców.
W pierwszym dniu organizatorzy przewidzieli dwa odcinki specjalne pokonywane dwukrotnie o łącznej długości 40,4 km
os 1/3 Dziećmorowice - Zagórze Śląskie (5,3 km),
os 2/4 Lubachów - Jedlina Zdrój (14,9 km).
"Zdecydowaliśmy się na "kompaktowy" układ trasy z dwóch zasadniczych względów - ekonomicznych i bezpieczeństwa." - powiedział dyrektor rajdu, Roman Grygianiec podczas przedstartowej odprawy - "Staraliśmy się tak ułożyć trasę, by kibice mogli obserwować zawody przez kilka godzin nie ruszając samochodów z parkingu. Nowością na naszym jubileuszowym, 30 Rajdzie jest wprowadzenie ubezpieczenia dla kibiców, którzy zakupią karnety uprawniające do przebywania w wyznaczonych strefach. Wykupienie karnetu i wpisanie na specjalnym polu nazwiska jest dowodem zawarcia ubezpieczenia".
Listę zgłoszeń zawierającą 76 pozycji otwierał aktualnie panujący Mistrz Polski Janusz Kulig. Ostatecznie w rajdzie wystartowało 69 załóg. W ubiegłym roku rajd wygrali Janusz Kulig z Jarosławem Baranem (Ford Focus WRC), przed Leszkiem Kuzajem z Andrzejem Górskim (Toyota Corolla WRC). To właśnie Ci dwaj krakowscy kierowcy byli faworytami tegorocznej imprezy.
Rajd Elmot cieszący się ogromną popularnością oraz upalna i słoneczna pogoda ściągnęły na trasy ogromną rzeszę kibiców. Emocje rozpoczęły się już na starcie do pierwszego odcinka specjalnego. Problemy z odpaleniem silnika miała załoga Leszek Kuzaj / Erwin Mombaerts startująca Peugeotem 206 WRC. Dodatkowo pod koniec pierwszej próby Kuzaj przebił oponę jednak przegrał ten odcinek z Januszem Kuligiem tylko o 0,7 sekundy. Z trzecim czasem linię mety przekroczyli kuzyni Paweł i Tomasz Dytko jadący Mitsubishi Lancer Evo VI. Zwycięstwo w Pucharze Peugeota odniósł Michał Nowosiadły pilotowany przez Bartłomieja Bobę, którzy wyprzedzili Łukasza Szterleję o 0,9 sekundy.
Po drugim odcinku prowadzący Janusz Kulig i dysponujący słabszym samochodem (Seat Cordoba WRC) musiał ustąpić miejsca Leszkowi Kuzajowi, który pokonał go o 9,6 sekundy. Na trzeciej pozycji w klasyfikacji generalnej i na pierwszej w grupie N umocnił się Paweł Dytko (+27,7). Przyspieszył nieco Tomasz Czopik, który pokonywał tę próbę tylko o 2,5 sekundy wolniej. Stawce Rajdowego Pucharu Peugeota 206 przewodzi załoga Pelikański Mariusz / Dymurski Daniel. Z rajdem pożegnali się Robert Sługocki (awaria silnika), Adam Górski (awaria hamulców), Piotr Krotoszyński (wypadł z trasy) i Piotr Starczukowski (awaria silnika).
Trzeci odcinek znów padł łupem Leszeka Kuzaja. Janusz Kulig odnotował kolejne dwie sekundy straty przez co różnica do lidera wzrosła do 10,9 sekund. W grupie N po raz kolejny najszybszym okazał się Paweł Dytko, wyprzedzając Michała Bębeneka i Zbigniewa Gabrysia o 2,1 sekundy.
Kolejna próba i zarazem zamykająca I etap rajdu przyniosła nieoczekiwaną stratę Leszkowi Kuzajowi. Już kilkaset metrów za startem Kuzaj złapał kapcia z tyłu i zmuszony był przebyć cały odcinek specjalny na trzech kołach. Jazda niesprawnym samochodem kosztowała go stratę nie tylko prowadzenia w rajdzie, ale także ogromną ilość czasu (+1.04,6). Zepchnięta z pozycji lidera załoga Peugeota rozpocznie drugi etap ze stratą 53,7 sekund do prowadzącego Janusza Kuliga.
Podczas całego pierwszego etapu trwała zacięta i pasjonująca walka wśród kierowców jeżdżących samochodami grupy N4. Do końca znakomicie spisywała się załoga Paweł i Tomasz Dytko jadąca Mitsubishi Lancer Evo VI, która na koniec dnia, mimo przegranej na czwartym odcinku z Łukaszem Sztuką, wypracowała sobie nad tym kierowcą przewagę 12,4 sekund. Trzecie miejsce w grupie N4 zajął jadący od samego początku równym tempem Tomasz Czopik z Łukaszem Wrońskim (Mitsubishi Lancer Evo VI), którzy tracą do Sztuki niecałe 7 sekund. Tuż za nimi są Michał Bębenek, Zbigniew Gabryś oraz Marcin Turski. Słabo spisuje się żeńska załoga Magda Cieślik i Magda Lukas. "Karotki" narzekają na problemy z przegrzewającym się silnikiem, co powoduje stratę mocy oraz na awarię piątego biegu.
Na ostatniej próbie zdecydowanie rozkręcił się debiutujący w Oplu Corsa Super 1600 Sebastian Frycz, który wyprzedził swojego kolegę z zespołu Jarosława Pinelesa.
Licznej stawce pucharowych Peugeotów 206 przewodzi Mariusz Pelikański, który wyprzedza o 14,6 sekund Dariusza Polońskiego i Jacka Strońskiego (+17,1).
Cztery odcinki specjalne rozegrane w piątkowe popołudnie były niejako wstępem do właściwej rozgrywki, która odbyła się w sobotę.
Wyniki po I etapie:
1.Janusz Kulig (Seat Cordoba WRC) 22.59.3
2.Leszek Kuzaj (Peugeot 206 WRC) +53,7
3.Paweł Dytko (Mitsubishi Lancer EVO VI) +1.14,6
4.Łukasz Sztuka (Mitsubishi Lancer EVO VI) +1.27,0
5. Tomasz Czopik (Mitsubishi Lancer EVO VI) +1.33,9
6. Michał Bębenek (Mitsubishi Lancer EVO VI) +1.36,3
7. Zbigniew Gabryś (Mitsubishi Lancer EVO VI) +1.41,3
8. Marcin Turski (Mitsubishi Lancer EVO VI) +1.46,3
9. Sebastian Frycz (Opel Corsa VK Super 1600) +2.09,7
10. Jarosław Pineles (Opel Corsa VK Super 1600) +2.21,2
(...) |
2002-05-08 10:35:00Podbiło nas do góry i auto straciło przyczepność2002-05-07 16:26:00Zabrakło 0,2 sekundy2002-05-07 16:15:00Rajdowy Puchar Peugeot podczas Elmotu2002-05-07 15:35:00Cztery kilometry bez hamulca2002-05-07 15:35:00Szóste miejsce Michała i Bartka w Rajdzie Elmot2002-05-07 15:20:00Pierwszy wystep w tym sezonie Turskiego2002-05-07 15:00:00Drugie miejsce dla Kuzaja2002-05-07 13:10:00Kulig i Baran wygrali Rajd Elmot2002-05-07 13:00:00Kulig wygral Rajd Elmot2002-05-06 23:00:00Kulig i Baran prowadzą2002-05-06 16:50:00Kulig liderem po I etapie2002-05-06 14:00:00Pelikański & Dymurski Rally Team przed Elmotem2002-05-06 13:30:00Szesnaście pucharowych Peugeotów na starcie2002-05-06 13:20:00Kuzaj przed Elmotem2002-05-06 13:00:00Michał i Bartek przed Elmotem2002-04-26 23:50:00Harmonogram czasowy Rajdu Elmot 2002 |
|  | Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza 202109-09.05.2021 | |
|
| |