Rajdy|Formuła 1|GSMP|Wyścigi|OffRoad|Rallycross|Inne| 
TopRally.pl
Trzech Panów Q:
Najobszerniejsza w internecie baza osiągnięć:

- Janusza Kuliga,
- Leszka Kuzaja i
- Tomasza Kuchara
Współpraca
Jeżeli chcesz współtworzyć nasz serwis rajdowy lub posiadasz materiały, które chciałbyś aby się tutaj znalazły - napisz do nas:
redakcja[malpa]toprally.pl.
Aktualności
2007-04-29 22:37
Opowiada Jerzy Bajno: Czy Kubica będzie dobrze się czuł?
Gdy zespoły F1 pokazały swoje maszyny jakimi będą walczyły w 2007 roku, zespól BMW Sauber zwracał wszystkim uwagę, ze najnowszy ich bolid na ten rok, mimo że nie różni się zewnętrznie od zeszłorocznego, to jednak różnica w porównaniu do 2006 jest bardzo duża.

Willy Rampf, szef techniczny zespołu BMW, na odprawie prasowej nie mówił nic na temat dużych zysków aerodynamicznych nowej wersji bolidu. Za to, sporo mówił na temat dużej ilości pracy włożonej w uzyskaniu jak najlepszej aerodynamicznej charakterystyki przejściowej.

Tłumaczył, jak ważne było dla zespołu, co się dzieje z bolidem w momencie od reakcji kierownicy przez kierowcę do momentu aż bolid zacznie jechać w zakręcie. Jak ważne, było zbudowanie bolidu, w którym kierowca by świetnie czuł przyczepność auta w tym szczególnie ważnym momencie.

Czyżby BMW dbało o to co Robert i Nick czują w czasie wyścigu?

Zespoły F1, a dokładniej konstruktorzy bolidów w F1, przecież w 99% nie dbają za bardzo czy kierowca czuje się dobrze w ich “szczycie technicznym”. Skąd wiec, wzięło się takie podejście w zespole BMW?

Gdy dokładniej się jednak przyjrzymy szczegółom i zmianom przepisów jakie weszły w życie w F1 na sezon 2007 to możemy zauważyć całkiem inny obraz.

Jaki jest to obraz? Wystarczy popatrzeć i posłuchać wypowiedzi inżynierów z innych zespołów. Posłuchać i porównać jazdę kierowców, a obraz sam się zaczyna wyjaśniać.

Problem jest związany z nowym rodzajem opon.

Wcześniej zespoły miały do wyboru dwie firmy, Michelin i Bridgestone. Na 2007 rok został tylko Bridgestone i zespoły które nigdy nie jeździły na Bridgestonach musiały bardzo szybko się dostosować do wymogów pracy (charakterystyki) nowych opon.

W porównaniu do Michelin, Bridgestony maja dużo twardsza ściankę boczna co zmusza zespoły do zastosowania nowych kątów w geometrii zawieszenia, aby uzyskać jak największa przyczepność. Niektóre zespoły były zmuszone do przejścia z dwupunktowego mocowania dolnych wahaczy z przodu do mocowania ich teraz w jednym punkcie.

Nie jest to może najlepsze rozwiązanie, jeżeli chodzi o kąt pochylenia koła, ale w F1 nie ma najlepszych rozwiązań. Jest tylko najlepszy kompromis.

Poważniejsze zmiany w bolidach były jednak związane z kątem poślizgu nowych Bridgestonow. Nie tylko konstruktorzy mieli dużo do przebudowania, ale również kierowcy musieli swoja jazdę jak najszybciej dostosować do nowej charakterystyki.

Jaką charakterystykę przyczepności ma opona, to jeden z najważniejszych czynników jakie musi wyczuć kierowca w czasie wyścigu w F1. Umiejętność jazdy na granicy przyczepności opony i wykorzystanie tej charakterystyki, często daje zwycięstwo w wyścigu.

Przyjrzyjmy się wiec tej różnicy.

Opona Michelina miały kat poślizgu w granicy 2%. To dawało wspaniałą przyczepność do tego momentu, ale jak kierowca skręcił więcej kierownice to wyraźnie odczuwał utratę przyczepności. Wielu kierowców lubiło taka charakterystykę i ona pasowała do ich stylu jazdy. Wiedzieli z jaka szybkością i z jakim katem mogli atakować zakręty. Świetnie wyczuwali ze są na granicy.

Nowe opony Bridgestona są inne.

Kat poślizgu Bridgestona jest w okolicach 6 – 8 %, co powoduje utratę wyraźnej granicy przyczepności. Teraz, kierowcy którzy przeszli na nowe ogumienie nie maja już tego uczucia (wyraźnej utraty). Inaczej mówiąc, nie tracą przyczepności nawet jak skręca koła trochę więcej do zakrętu. To powoduje u wielu z nich utratę pewności co bezpośrednio przekłada się na straty w czasie przejazdu.

Taka charakterystyka nowego ogumienia zmusza więc zespoły do zmian w aerodynamice bolidu. Parę z zespołów wybrało straty w sile docisku w linii prostej, aby zyskać docisk w punkcie przejścia w linie luku i takie właśnie podejście do problemu ogumienia jak się wydaje, zastosował zespól BMW.

Szczególnie Robert Kubica musiał dużo zmienić w swoim stylu jazdy. Nowe opony nie sprzyjają kierowcom którzy zaczynali skręcać bardzo późno w zakręty, co bardzo lubi Robert. Teraz, Robert musi się przestawić nie tylko ze swoim stylem jazdy, ale również “straci” wyraźną granice przyczepności na której tak wspaniale potrafi jeździć.

Wygląda więc na to, ze zespól BMW zwrócił uwagę w czasie budowy i konstrukcji nowego bolidu też na swoich kierowców. Starał się w jak najlepszy sposób stworzyć bolid który da każdemu z nich najlepsze uczucie pewności w wejściu w zakręt. To rzadko spotykane podejście do budowy bolidów w zespołach F1, ponieważ często to oznacza “straty” aerodynamiczne jakie wynikają z prac w tunelach aerodynamicznych.

Można się więc pokusić o stwierdzenie, że zespól BMW Sauber zaryzykował wybierając duży kompromis. Kompromis, który gdy nie przyniesie oczekiwanych wyników, zespól bardzo łatwo może zmienić i zamocować podzespoły aerodynamiczne które dadzą więcej zysku w linii prostej i pozostawi talentowi kierowców walkę z oponami o przyczepność w zakrętach.

Czy Robert i Nick będą w stanie dostarczyć dobrych wyników i zadowolić w ten sposób swój zespól? Z odpowiedzą będziemy musieli poczekać i zobaczyć co przyniosą następne wyścigi.

Jerzy Bajno



Dodaj do:

(Wojciech Fuk)
Wywiady / Opowiada Jerzy Bajno /
2008-01-06 16:12:00Z cyklu Opowiada Jerzy Bajno: Przyczepnośc2007-07-24 15:25:00Ferrari, F1 i koła.2007-07-17 06:47:00Zielone F1.2007-04-21 16:25:00Z cyklu Opowiada Jerzy Bajno: Za ciepło dla Ferrari2007-04-20 22:00:00Z cyklu Opowiada Jerzy Bajno: Ciężar koła2007-04-19 22:23:00Z cyklu Opowiada Jerzy Bajno ...
Kalendarze:
1Załuż10.05.2019
2Cisna31.05.2019
3Magura21.06.2019
4EHC Limanowa26.07.2019
5Banovce02.08.2019
6Sopot16.08.2019
7Czarna Góra14.09.2019
8Korczyna27.09.2019
1Rajd Świdnicki KRAUSE26.04.2019
2Rajd Nadwiślański31.05.2019
3Rajd Polski28.06.2019
4Rally Elektrenai12.07.2019
5Rajd Rzeszowski08.08.2019
6Rajd Śląska05.09.2019
7Rajd Dolnośląski04.10.2019
1Tor Słomczyn05.04.2019
2Tor Toruń26.04.2019
3Tor Słomczyn24.05.2019
4Tor Toruń21.06.2019
5Tor Vilkyčiai26.07.2019
6Tor Słomczyn06.09.2019
7Tor Toruń04.10.2019
1GP Australii17.03.2019
2GP Bahrajnu31.03.2019
3GP Chin14.04.2019
4GP Azerbejdżanu28.04.2019
5GP Hiszpanii12.05.2019
6GP Monako26.05.2019
7GP Kanady09.06.2019
8GP Francji23.06.2019
9GP Austrii30.06.2019
10GP Wielkiej Brytanii14.07.2019
11GP Niemiec28.07.2019
12GP Węgier04.08.2019
13GP Belgii01.09.2019
14GP Włoch08.09.2019
15GP Singapuru22.09.2019
16GP Rosji29.09.2019
17GP Japonii13.10.2019
18GP Meksyku27.10.2019
19GP USA03.11.2019
20GP Brazylii17.11.2019
21GP Abu Zabi01.12.2019
1Rajd Azorów21.03.2019
2Rajd Wysp Kanaryjskich02.05.2019
3Rajd Liepaja24.05.2019
4Rajd Polski28.06.2019
5Rajd Di Roma Capitale19.07.2019
6Rajd Barum16.08.2019
7Rajd Cypru27.09.2019
8Rajd Węgier08.11.2019
1Rajd Monte Carlo24.01.2019
2Rajd Szwecji14.02.2019
3Rajd Meksyku08.03.2019
4Rajd Korsyki29.03.2019
5Rajd Argentyny25.04.2019
6Rajd Chile10.05.2019
7Rajd Portugalii30.05.2019
8Rajd Sardynii13.06.2019
9Rajd Finlandii01.08.2019
10Rajd Niemiec22.08.2019
11Rajd Turcji12.09.2019
12Rajd Walii03.10.2019
13Rajd Katalonii24.10.2019
14Rajd Australii14.11.2019
Medaliony Motoryzacji - Janusz Kulig
Tomik poświęcony śp. Januszowi Kuligowi. Wspomnienia bliskich, znajomych, dziennikarzy i kibiców. Biografia, historia startów, ostatni wywiad oraz zdjęcia i filmy o Januszu Kuligu.

Więcej informacji 



Logowanie
Login:
Hasło: 
© 2000-2014 Copyright by TopRally.pl, All Rights Reserved 
Ta strona używa Cookies

Informujemy, iż w serwisie TopRally.pl są wykorzystywane pliki cookies. 

Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies i rezygnacji z możliwości ich stosowania w swojej przeglądarce internetowej.

Więcej informacji na temat stosowania plików cookies znajduje się w Polityce Prywatności.

Kliknij przycisk Akceptuj Cookies, aby zaakceptować Cookies.

Akceptuj cookies