Rajdy|Formuła 1|GSMP|Wyścigi|OffRoad|Rallycross|Inne| 
TopRally.pl
Trzech Panów Q:
Najobszerniejsza w internecie baza osiągnięć:

- Janusza Kuliga,
- Leszka Kuzaja i
- Tomasza Kuchara
Współpraca
Jeżeli chcesz współtworzyć nasz serwis rajdowy lub posiadasz materiały, które chciałbyś aby się tutaj znalazły - napisz do nas:
redakcja[malpa]toprally.pl.
Aktualności
2008-01-06 16:12
Z cyklu Opowiada Jerzy Bajno: Przyczepnośc
Rozmawiając wiele razy z zawodnikami, czy w wyścigach czy w rajdach zauważyłem, że nikt z kierowców nie zdaje sobie sprawy, dlaczego opona wyścigowa potrafi tak świetnie trzymać się nawierzchni asfaltowej.

A tym czasem tajemnica przyczepności to wcale nie jest taka wielka tajemnica.
Tak samo jak w używanych przez nas gumkach do ścierania ołówka, tak samo w oponach wyścigowych jednym z najważniejszych składników, który wpływa na przyczepność opony jest olej. Nie jest to taki sam olej jak do silnika. Jest to po prostu mieszanka składników chemicznych z rodziny olejów.

Każdy z nas zna olej, ale pewnie nikt sobie nie zdaje sprawy z “przylepczych” właściwości olejów. Właśnie te “przylepcze” właściwości oleju są wykorzystane też w oponach wyścigowych.

Inaczej mówiąc, opona trzyma się mechanicznie, czyli sama guma swoją nierównością “zaczepia” się nierównościami w asfalcie a olej uszczelnia tylko to połączenie. Ta współpraca między gumą i olejkiem daje właśnie naszą przyczepność.

Każdy zawodnik powinien wiedzieć o tym połączeniu w przyczepności, gdy wybiera sobie oponę na dane warunki w rajdzie czy wyścigu. Tym bardziej, że temperatura, w której dana mieszanka oleju najlepiej “uszczelnia” jest różna dla każdej opony.

Charakterystyka uszczelniająca oleju zależy od temperatury. Za mała temperatura i olej nie będzie uszczelniał. Za duża temperatura i olej rozpływa się, co tez nie wpływa pozytywnie na uszczelnianie mikroskopijnych punktów styku gumy z asfaltem.

Dokładniej mówiąc, w niskiej temperaturze, olej nie chce wypływać z gumy i uszczelniać, a w dużej temperaturze, wypływa za szybko, co powoduje zgrubienie powłoki oleju w punkcie styku, co automatycznie zamienia się w poślizg, czyli brak mechanicznej przyczepności. Każdy zawodnik zna to uczucie, gdy mówi, że opona “popłynęła”.

Tak wiec, dobranie odpowiedniej opony do temperatury nawierzchni asfaltu jest bardzo ważne w każdym wyścigu czy rajdzie. Umiejętność kierowcy w utrzymaniu tej temperatury w czasie jazdy jest chyba jeszcze ważniejsza. Oczywiście, jak jest przygotowana opona przez firmę jest chyba najważniejsze.

Dlaczego ja o tym pisze?

Pisze, aby każdy, kto chce się ścigać czy to w rajdach czy wyścigach, czy nawet na podwórku pojeździć sobie na wyścigowych oponach, powinien wiedzieć, od czego zależy dobra przyczepność.

To, że w składzie opony ważne jest, jaką mamy mieszankę oleju wpływa bezpośrednio na szerokość bieżnika, jaka by była najlepsza dla naszego auta. Za duża szerokość i szybko możemy stracić przyczepność. Za mała szerokość i na małych szybkościach możemy nie wykorzystać mocy z silnika.

Jerzy Bajno
Dodaj do:

(Wojciech Fuk)
Wywiady / Opowiada Jerzy Bajno /
2007-07-24 15:25:00Ferrari, F1 i koła.2007-07-17 06:47:00Zielone F1.2007-04-29 22:37:00Opowiada Jerzy Bajno: Czy Kubica będzie dobrze się czuł?2007-04-21 16:25:00Z cyklu Opowiada Jerzy Bajno: Za ciepło dla Ferrari2007-04-20 22:00:00Z cyklu Opowiada Jerzy Bajno: Ciężar koła2007-04-19 22:23:00Z cyklu Opowiada Jerzy Bajno ...
Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza 202109-09.05.2021
Kalendarze:
    Medaliony Motoryzacji - Janusz Kulig
    Tomik poświęcony śp. Januszowi Kuligowi. Wspomnienia bliskich, znajomych, dziennikarzy i kibiców. Biografia, historia startów, ostatni wywiad oraz zdjęcia i filmy o Januszu Kuligu.

    Więcej informacji 



    Logowanie
    Login:
    Hasło: 
    © 2000-2014 Copyright by TopRally.pl, All Rights Reserved 
    Ta strona używa Cookies

    Informujemy, iż w serwisie TopRally.pl są wykorzystywane pliki cookies. 

    Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies i rezygnacji z możliwości ich stosowania w swojej przeglądarce internetowej.

    Więcej informacji na temat stosowania plików cookies znajduje się w Polityce Prywatności.

    Kliknij przycisk Akceptuj Cookies, aby zaakceptować Cookies.

    Akceptuj cookies