Rajdy|Formuła 1|GSMP|Wyścigi|OffRoad|Rallycross|Inne| 
TopRally.pl
Trzech Panów Q:
Najobszerniejsza w internecie baza osiągnięć:

- Janusza Kuliga,
- Leszka Kuzaja i
- Tomasza Kuchara
Współpraca
Jeżeli chcesz współtworzyć nasz serwis rajdowy lub posiadasz materiały, które chciałbyś aby się tutaj znalazły - napisz do nas:
redakcja[malpa]toprally.pl.
Aktualności
2008-01-06 16:12
Z cyklu Opowiada Jerzy Bajno: Przyczepnośc
Rozmawiając wiele razy z zawodnikami, czy w wyścigach czy w rajdach zauważyłem, że nikt z kierowców nie zdaje sobie sprawy, dlaczego opona wyścigowa potrafi tak świetnie trzymać się nawierzchni asfaltowej.

A tym czasem tajemnica przyczepności to wcale nie jest taka wielka tajemnica.
Tak samo jak w używanych przez nas gumkach do ścierania ołówka, tak samo w oponach wyścigowych jednym z najważniejszych składników, który wpływa na przyczepność opony jest olej. Nie jest to taki sam olej jak do silnika. Jest to po prostu mieszanka składników chemicznych z rodziny olejów.

Każdy z nas zna olej, ale pewnie nikt sobie nie zdaje sprawy z “przylepczych” właściwości olejów. Właśnie te “przylepcze” właściwości oleju są wykorzystane też w oponach wyścigowych.

Inaczej mówiąc, opona trzyma się mechanicznie, czyli sama guma swoją nierównością “zaczepia” się nierównościami w asfalcie a olej uszczelnia tylko to połączenie. Ta współpraca między gumą i olejkiem daje właśnie naszą przyczepność.

Każdy zawodnik powinien wiedzieć o tym połączeniu w przyczepności, gdy wybiera sobie oponę na dane warunki w rajdzie czy wyścigu. Tym bardziej, że temperatura, w której dana mieszanka oleju najlepiej “uszczelnia” jest różna dla każdej opony.

Charakterystyka uszczelniająca oleju zależy od temperatury. Za mała temperatura i olej nie będzie uszczelniał. Za duża temperatura i olej rozpływa się, co tez nie wpływa pozytywnie na uszczelnianie mikroskopijnych punktów styku gumy z asfaltem.

Dokładniej mówiąc, w niskiej temperaturze, olej nie chce wypływać z gumy i uszczelniać, a w dużej temperaturze, wypływa za szybko, co powoduje zgrubienie powłoki oleju w punkcie styku, co automatycznie zamienia się w poślizg, czyli brak mechanicznej przyczepności. Każdy zawodnik zna to uczucie, gdy mówi, że opona “popłynęła”.

Tak wiec, dobranie odpowiedniej opony do temperatury nawierzchni asfaltu jest bardzo ważne w każdym wyścigu czy rajdzie. Umiejętność kierowcy w utrzymaniu tej temperatury w czasie jazdy jest chyba jeszcze ważniejsza. Oczywiście, jak jest przygotowana opona przez firmę jest chyba najważniejsze.

Dlaczego ja o tym pisze?

Pisze, aby każdy, kto chce się ścigać czy to w rajdach czy wyścigach, czy nawet na podwórku pojeździć sobie na wyścigowych oponach, powinien wiedzieć, od czego zależy dobra przyczepność.

To, że w składzie opony ważne jest, jaką mamy mieszankę oleju wpływa bezpośrednio na szerokość bieżnika, jaka by była najlepsza dla naszego auta. Za duża szerokość i szybko możemy stracić przyczepność. Za mała szerokość i na małych szybkościach możemy nie wykorzystać mocy z silnika.

Jerzy Bajno
Dodaj do:

(Wojciech Fuk)
Wywiady / Opowiada Jerzy Bajno /
2007-07-24 15:25:00Ferrari, F1 i koła.2007-07-17 06:47:00Zielone F1.2007-04-29 22:37:00Opowiada Jerzy Bajno: Czy Kubica będzie dobrze się czuł?2007-04-21 16:25:00Z cyklu Opowiada Jerzy Bajno: Za ciepło dla Ferrari2007-04-20 22:00:00Z cyklu Opowiada Jerzy Bajno: Ciężar koła2007-04-19 22:23:00Z cyklu Opowiada Jerzy Bajno ...
Kalendarze:
1Załuż10.05.2019
2Cisna31.05.2019
3Magura21.06.2019
4EHC Limanowa26.07.2019
5Banovce02.08.2019
6Sopot16.08.2019
7Czarna Góra06.09.2019
8Korczyna27.09.2019
1Rajd Świdnicki KRAUSE26.04.2019
2Rajd Nadwiślański31.05.2019
3Rajd Polski28.06.2019
4Rally Elektrenai12.07.2019
5Rajd Rzeszowski08.08.2019
6Rajd Śląska05.09.2019
7Rajd Dolnośląski04.10.2019
1Tor Słomczyn05.04.2019
2Tor Toruń26.04.2019
3Tor Słomczyn24.05.2019
4Tor Toruń21.06.2019
5Tor Vilkyčiai26.07.2019
6Tor Słomczyn06.09.2019
7Tor Toruń04.10.2019
1GP Australii17.03.2019
2GP Bahrajnu31.03.2019
3GP Chin14.04.2019
4GP Azerbejdżanu28.04.2019
5GP Hiszpanii12.05.2019
6GP Monako26.05.2019
7GP Kanady09.06.2019
8GP Francji23.06.2019
9GP Austrii30.06.2019
10GP Wielkiej Brytanii14.07.2019
11GP Niemiec28.07.2019
12GP Węgier04.08.2019
13GP Belgii01.09.2019
14GP Włoch08.09.2019
15GP Singapuru22.09.2019
16GP Rosji29.09.2019
17GP Japonii13.10.2019
18GP Meksyku27.10.2019
19GP USA03.11.2019
20GP Brazylii17.11.2019
21GP Abu Zabi01.12.2019
1Rajd Azorów21.03.2019
2Rajd Wysp Kanaryjskich02.05.2019
3Rajd Liepaja24.05.2019
4Rajd Polski28.06.2019
5Rajd Di Roma Capitale19.07.2019
6Rajd Barum16.08.2019
7Rajd Cypru27.09.2019
8Rajd Węgier08.11.2019
Medaliony Motoryzacji - Janusz Kulig
Tomik poświęcony śp. Januszowi Kuligowi. Wspomnienia bliskich, znajomych, dziennikarzy i kibiców. Biografia, historia startów, ostatni wywiad oraz zdjęcia i filmy o Januszu Kuligu.

Więcej informacji 



Logowanie
Login:
Hasło: 
© 2000-2014 Copyright by TopRally.pl, All Rights Reserved 
Ta strona używa Cookies

Informujemy, iż w serwisie TopRally.pl są wykorzystywane pliki cookies. 

Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies i rezygnacji z możliwości ich stosowania w swojej przeglądarce internetowej.

Więcej informacji na temat stosowania plików cookies znajduje się w Polityce Prywatności.

Kliknij przycisk Akceptuj Cookies, aby zaakceptować Cookies.

Akceptuj cookies