Rajdy|Formuła 1|GSMP|Wyścigi|OffRoad|Rallycross|Inne| 
TopRally.pl
Trzech Panów Q:
Najobszerniejsza w internecie baza osiągnięć:

- Janusza Kuliga,
- Leszka Kuzaja i
- Tomasza Kuchara
Współpraca
Jeżeli chcesz współtworzyć nasz serwis rajdowy lub posiadasz materiały, które chciałbyś aby się tutaj znalazły - napisz do nas:
redakcja[malpa]toprally.pl.
Aktualności
2007-04-19 22:23
Z cyklu Opowiada Jerzy Bajno ...
Widać po wyścigach, że Ferrari chyba wykonało swoją pracę domową bardzo dobrze, bo jest rzeczywiście najszybsze. Mówiąc pracę domową mam na myśli konstruowanie przed sezonem całego bolidu na sezon 2007. Widać, że Ferrari zaryzykowało strasznie dużo, ale jak widać po pierwszych trzech wyścigach, że wśród wszystkich konstruktorów ten właśnie zespół zrobił to najlepiej.

Ale do rzeczy – co się stało? Okazuje się, że w Melbourne Ferrari miało o trzy centymetry dłuższy bolid od reszty stawki! Z resztą taki właśnie będzie mieć przez cały sezon. Wpływ na to miały opony. Ale zaczniemy od czegoś innego: mianowicie przepisy Formuły 1. mówią o pewnej rzeczy. Otóż przepisy mówią, że podłoga ma być tak zamocowana, że w czasie, jak unosi się bolid, to mocowanie ma utrzymać auto. Teraz auto jest ważone i sprawdzane ze wszystkim, w związku z czym nigdzie nie było w przepisach napisane, że podłoga nie może się troszeczkę „poddawać”, żeby zyskać na aerodynamice bolidu.

No i co Ferrari zrobiło? Mocowania z przodu tej podłogi Ferrari zainstalowało na specjalnych elastycznych mocowaniach , tak więc przy podnoszeniu samochodu wymiar się nie zmieniał, ale kiedy samochód jechał z dużą szybkością, powietrze powodowało tak duży nacisk na przednią część podłogi, że ona się po prostu troszeczkę opadała w dół i dawała w ten sposób więcej podciśnienia, co powodowało, że Ferrari było bardziej przyklejone do podłoża niż inne auta.

Powoli wszyscy inni konstruktorzy się zorientowali w tym temacie i też zaczęli stosować takie elastyczne mocowanie podłogi. Jednym zespołom takie mocowania wychodziły lepiej, innym gorzej niestety McLaren, największy rywal Ferrari w batalii o tytuł mistrzowski, kiedy zrobił na sezon 2007 swoje auta, okazało się, że ten efekt unoszenia się podłogi był strasznie słaby i nie był dla tej stajni dobry, dobrze pracujący. W związku z tym, McLaren wystawił pismo do FIA z zapytaniem, czy rzeczywiście takie mocowanie podłogi jest „legalne”, zgodne z regulaminem. Na co FIA odpowiedziała po dokładnej analizie, że podzespoły nie powinny się uginać pod siłą wiatru w czasie jazdy, że to jest zabronione przepisami i kształt zawieszenia powinien być taki sam, jak auto stoi, w związku z czym wedle tych przepisów taka ruchoma podłoga rzeczywiście nie jest prawidłowa, więc McLaren nie może zastosować takiej podłogi, która będzie się uginała na dużej szybkości od wiatru.

Oczywiście McLaren to ogłosił no i wiadomo było, że trzeba będzie szybko zmieniać podłogę w autach, więc Ferrari nie miało wyboru i też szybciutko zmieniło podwozie i podłoga też już się nie wygina. Ta malutka różnica spowodowała, że od dwóch wyścigów McLaren ma podobne osiągi do Ferrari. To przedłużenie ma jednak swoje plusy: widać, że opony w bolidach Ferrari ścierają się bardzo równo, pomaga to też z pewnością w prowadzeniu auta i wyczucia go przez kierowcę. Auto jest mniej "nerwowe".

Z Panem Jerzym rozmawiał i rozmowę zapisał:
Dodaj do:

(janek)
Wywiady / Opowiada Jerzy Bajno /
2008-01-06 16:12:00Z cyklu Opowiada Jerzy Bajno: Przyczepnośc2007-07-24 15:25:00Ferrari, F1 i koła.2007-07-17 06:47:00Zielone F1.2007-04-29 22:37:00Opowiada Jerzy Bajno: Czy Kubica będzie dobrze się czuł?2007-04-21 16:25:00Z cyklu Opowiada Jerzy Bajno: Za ciepło dla Ferrari2007-04-20 22:00:00Z cyklu Opowiada Jerzy Bajno: Ciężar koła
Kalendarze:
1Załuż10.05.2019
2Cisna31.05.2019
3Magura21.06.2019
4EHC Limanowa26.07.2019
5Banovce02.08.2019
6Sopot16.08.2019
7Czarna Góra06.09.2019
8Korczyna27.09.2019
1Rajd Świdnicki KRAUSE26.04.2019
2Rajd Nadwiślański31.05.2019
3Rajd Polski28.06.2019
4Rally Elektrenai12.07.2019
5Rajd Rzeszowski08.08.2019
6Rajd Śląska05.09.2019
7Rajd Dolnośląski04.10.2019
1Tor Słomczyn05.04.2019
2Tor Toruń26.04.2019
3Tor Słomczyn24.05.2019
4Tor Toruń21.06.2019
5Tor Vilkyčiai26.07.2019
6Tor Słomczyn06.09.2019
7Tor Toruń04.10.2019
1GP Australii17.03.2019
2GP Bahrajnu31.03.2019
3GP Chin14.04.2019
4GP Azerbejdżanu28.04.2019
5GP Hiszpanii12.05.2019
6GP Monako26.05.2019
7GP Kanady09.06.2019
8GP Francji23.06.2019
9GP Austrii30.06.2019
10GP Wielkiej Brytanii14.07.2019
11GP Niemiec28.07.2019
12GP Węgier04.08.2019
13GP Belgii01.09.2019
14GP Włoch08.09.2019
15GP Singapuru22.09.2019
16GP Rosji29.09.2019
17GP Japonii13.10.2019
18GP Meksyku27.10.2019
19GP USA03.11.2019
20GP Brazylii17.11.2019
21GP Abu Zabi01.12.2019
1Rajd Azorów21.03.2019
2Rajd Wysp Kanaryjskich02.05.2019
3Rajd Liepaja24.05.2019
4Rajd Polski28.06.2019
5Rajd Di Roma Capitale19.07.2019
6Rajd Barum16.08.2019
7Rajd Cypru27.09.2019
8Rajd Węgier08.11.2019
Medaliony Motoryzacji - Janusz Kulig
Tomik poświęcony śp. Januszowi Kuligowi. Wspomnienia bliskich, znajomych, dziennikarzy i kibiców. Biografia, historia startów, ostatni wywiad oraz zdjęcia i filmy o Januszu Kuligu.

Więcej informacji 



Logowanie
Login:
Hasło: 
© 2000-2014 Copyright by TopRally.pl, All Rights Reserved 
Ta strona używa Cookies

Informujemy, iż w serwisie TopRally.pl są wykorzystywane pliki cookies. 

Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies i rezygnacji z możliwości ich stosowania w swojej przeglądarce internetowej.

Więcej informacji na temat stosowania plików cookies znajduje się w Polityce Prywatności.

Kliknij przycisk Akceptuj Cookies, aby zaakceptować Cookies.

Akceptuj cookies