Rajdy|Formuła 1|GSMP|Wyścigi|OffRoad|Rallycross|Inne| 
TopRally.pl
RSMP | WRC | RPP | RSME | KJS | Inne | IRC
Trzech Panów Q:
Najobszerniejsza w internecie baza osiągnięć:

- Janusza Kuliga,
- Leszka Kuzaja i
- Tomasza Kuchara
Współpraca
Jeżeli chcesz współtworzyć nasz serwis rajdowy lub posiadasz materiały, które chciałbyś aby się tutaj znalazły - napisz do nas:
redakcja[malpa]toprally.pl.
Aktualności
2017-10-03 13:51
Toyota Celica 1600 GT – nie tylko do rajdów
Sukcesy Toyoty w Rajdowych Mistrzostwach Świata w latach 70. są dobrze znane, jednak nie każdy wie, że w tym samym czasie Toyota uzyskiwała świetne wyniki także w europejskich wyścigach. I to za sprawą tego samego modelu – Celiki 1600 GT.

W samym środku kryzysu naftowego w 1973 roku wielu producentów zawiesiło swoje programy sportowe, żeby skoncentrować się na ograniczeniu zużycia paliwa i emisji spalin w swoich modelach seryjnych. Toyota nie była wyjątkiem – zamknięty został dział samochodów wyczynowych Tosco, który w swoim dorobku miał takie pojazdy jak zdobywca rekordu w wyścigach długodystansowych 2000GT czy rewolucyjna Toyota 7 Turbo, pierwszy na świecie turbodoładowany samochód wyścigowy.

Toyota znalazła jednak sposób, żeby ocalić projekt, którym Tosco aktualnie się zajmował. Prace nad Toyotą Celicą 1600 GT (TA22) były już dosyć zaawansowane, ale producent nie mógł ich kontynuować bez narażenia się na krytykę za ignorowanie sytuacji ekonomicznej na świecie. Dlatego Toyota podarowała pewną liczbę egzemplarzy w specyfikacjach wyczynowych niezależnym warsztatom tuningowym w Europie, aby na własną rękę kontynuowały projekt. To pozwoliło Toyocie pozostać widoczną w sportach motorowych w trudnych czasach. Kilka takich samochodów wstępnie przygotowanych przez Tosco otrzymał szwedzki mistrz rajdowy, Ove Andersson. Po kilku latach jego sukcesy doprowadziły do połączenia sił z Toyotą, dając początek zespołowi Toyota Team Europe.

Równocześnie część podrasowanych przez Tosco Celic w 1973 roku rozpoczęło starty w European Touring Car Championships w barwach szwajcarskiego importera Emil Frey AG. Dwie rundy mistrzostw wygrał Ove Andersson, który bez trudu połączył udział w WRC z sukcesami na torze wyścigowym.

8 lipca 1973 roku Andersson wraz z Freddy’m Kottulinsky’m zajęli pierwsze miejsce w klasie (szóste w klasyfikacji generalnej) za kierownicą Celiki 1600 GT #61 w wyścigu na torze Nürburgring, czwartej rundzie ETCC. Podczas 6-godzinnego wyścigu Celica ustanowiła nowy rekord okrążenia 9 min 29,5 s. Pobiła tym samym poprzedni rekord Forda aż o 4 sekundy.

Dwa tygodnie później Andersson i Kottulinsky byli w równie dobrej formie. W 24-godzinnym wyścigu na Spa-Francorchamps w Belgii wygrali w swojej klasie, zajmując 9. miejsce w generalce. Podczas całodobowego ścigania musieli się zmierzyć z silnym deszczem i wieloma wypadkami, które dodatkowo utrudniały manewrowanie na torze.

W następnym miesiącu Andersson został zaproszony do Japonii. Rozmowy były tajne, ale najprawdopodobniej to właśnie wtedy podjęto decyzję o rozbudowie niewielkiej firmy Andersson Motorsport w duże przedsiębiorstwo pod auspicjami Toyoty. Był to początek zespołu Toyota Team Europe – obecnie Toyota Motorsport GmbH. W tej sytuacji Andersson skupił się na międzynarodowych rajdach, zaś Emil Frey AG dalej startował z sukcesami w europejskich mistrzostwach samochodów turystycznych (ETCC) Celicami GT podarowanymi przez Toyotę.

Jedną z nich była pomarańczowo-czerwona Celica, którą jeszcze w 1976 roku Fritz Straumann zajął pierwsze miejsce w Swiss Special Car Championship. Samochód do dziś zachował oryginalny wzór kolorystyczny nadwozia i przedłużone nadkola. Silnik 16v twin-cam o pojemności 1595 cm3 z wtryskiem paliwa w specyfikacji wyścigowej został podrasowany do 236 KM przy 9600 obr./min., uzyskując ponad 150 KM z litra pojemności skokowej. Samochód jeździł na sportowych kołach 13 cali, a dokładnie 10,5×13″ z przodu i 11,5×13″, przez co wyglądał trochę jak deskorolka. Niektóre elementy układu napędowego pochodziły z fabrycznego samochodu – skrzynia biegów pracowała na maksimum swoich możliwości, a mechanizm różnicowy wymagał tylko specjalnego płynu chłodzącego.
Dodaj do:

(robo)
Rajdy /
2017-10-18 21:50:00Pieniążek wsiada do Skody Fabii R52017-10-18 18:16:00Biela i Ciupka w stawce 51 Rajdu Żubrów2017-10-18 14:36:00Podwójne podium dla Lamota i Hryniuka na koniec sezonu!!!2017-10-18 12:17:00Rewelacyjny sezon Krysiaka2017-10-18 12:08:00Ott Tänak kierowcą Toyota Gazoo Racing w sezonie 20182017-10-17 21:06:00Jurecki i Trela wicemistrzami Polski2017-10-16 11:08:00Drogocenny błąd Wróblewskiego w Rajzie Śląska2017-10-15 23:31:00Marczyk mistrzem Polski w klasie Open N2017-10-14 21:43:00Miko Marczyk drugi po pierwszym etapie Rajdu Śląska 2017-10-13 17:35:00Pamięci Janusza...
runda EHC, runda GSMP14-16.07.2017
Kalendarze:
1Rajd Świdnicki KRAUSE21.04.2017
2Rajd Gdańsk Baltic Cup26.05.2017
3Rajd Rzeszowski03.08.2017
4Rajd Dolnośląski07.09.2017
5Rajd Nadwiślański29.09.2017
6Rajd Śląska13.10.2017
1Bieszczadzki Wyścig Górski12-14.05.2017
2Magura Małastowska23.06.2017
3Wyścig Górski Limanowa14.07.2017
4Banovce – J.Vrsok28.07.2017
5Grand Prix Sopot-Gdynia18.08.2017
6Wyścig Górski Sienna01.09.2017
7Wyścig Górski Prządki15.09.2017
1Rajd Azorów30.03.2017
2Rajd Wysp Kanaryjskich04.05.2017
3Rajd Akropolu02.06.2017
4Rajd Cypru16.06.2017
5Rajd Rzeszów03.08.2017
6Rajd Barum25.08.2017
7Rally di Roma Capitale15.09.2017
8Rajd Liepāja06.10.2017
Medaliony Motoryzacji - Janusz Kulig
Tomik poświęcony śp. Januszowi Kuligowi. Wspomnienia bliskich, znajomych, dziennikarzy i kibiców. Biografia, historia startów, ostatni wywiad oraz zdjęcia i filmy o Januszu Kuligu.

Więcej informacji 



Logowanie
Login:
Hasło: 
Zapomniałem hasła
Zarejestruj się
© 2000-2014 Copyright by TopRally.pl, All Rights Reserved 
Ta strona używa Cookies

Informujemy, iż w serwisie TopRally.pl są wykorzystywane pliki cookies. 

Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies i rezygnacji z możliwości ich stosowania w swojej przeglądarce internetowej.

Więcej informacji na temat stosowania plików cookies znajduje się w Polityce Prywatności.

Kliknij przycisk Akceptuj Cookies, aby zaakceptować Cookies.

Akceptuj cookies