Zapowiedź Rajdu Madery | W pierwszych trzech dniach sierpnia odbędzie się Rajd Madery, będący siódmą odsłoną tegorocznych mistrzostw Europy o najwyższym współczynniku trudności 20. Historia portugalskiej imprezy, rozgrywanej na malowniczej wyspie Madera, sięga końca lat pięćdziesiątych. Triumfowały tutaj takie sławy jak: Ari Vatanen (1978), Mikki Biasion (1983), Patrick Snyers (1988, 1993), Andrea Aghini (1992, 1994, 1998), Piero Liatti (1995, 1997, 2000) czy Bruno Thiry (1999). Swoich sił próbował tutaj również w 1997 roku Krzysztof Hołowczyc z Maciejem Wisławskim. Okazało się wówczas, że miejscowi kierowcy pobili ich na głowę znajomością trasy. Polacy zajęli wówczas dopiero 11 miejsce, dając się wyprzedzić, aż sześciu, znacznie słabszym kit car’om.
Obecnie impreza ta należy do najlepiej obsadzanych eliminacji mistrzostw Europy, równocześnie jest jednym z kandydatów, który ma ogromną szansę na uzyskanie w najbliższej przyszłości praw do organizacji jednej z rajdowych eliminacji mistrzostw świata. Organizatorzy zgłosili swoją gotowość już na sezon 2003.
Wszystko wskazuje na to, że tegoroczna edycja Rajdu Madery nie będzie gorsza od poprzednich. Na nieoficjalnej jeszcze liście zgłoszeń znajduje się 13 samochodów o specyfikacji WRC, a takie nazwiska jak Henrik Lundgard, Enrico Bertone, Andrea Aghini, Renato Travaglia, Rui Madeira czy Alessandro Fiorio mówią same za siebie. Wśród tych sław znalazło się również dwóch polskich kierowców, Janusz Kulig i Leszek Kuzaj. Pierwszy z nich planuje wystartować w tej imprezie Fordem Focusem WRC w specyfikacji z 2001 roku. Leszek Kuzaj zgłosił swój udział Peugeotem 206 WRC. Bez wątpienia, ten niezmiernie trudny rajd, będzie niezłą szkołą i lekcją prawdy dla debiutujących w niej Polaków.
Końcowe wyniki rajdu mogą mieć znaczący wpływ na aktualną klasyfikację kierowców walczących o mistrzowski tytuł starego kontynentu. W imprezie zadeklarowało start czterech zawodników zajmujących obecnie pierwszych sześć miejsc. Bardzo groźny będzie tutaj, obecnie drugi w klasyfikacji ME, Włoch Renato Travaglia, który wystartuje Peugeotem 206 WRC.
Rajd podzielony został na 27 odcinków specjalnych o łącznej długości, nieco ponad 291 kilometrów, które rozegrane zostaną po nawierzchni asfaltowej a całkowita długość rajdu to prawie 961 kilometrów. Pierwszy odcinek, będący prologiem, rozegrany zostanie w czwartek o godzinie 19:30. Prawdziwe ściganie rozpocznie się nazajutrz, kiedy to zaplanowano piętnaście prób. W sobotę ostatnie 11 osów, z których ostatni wystartuje punktualnie o godzinie 18:00 a zwycięzca Rajdu Madery wjedzie na rampę tuż po godzinie 19.
|