Rusza Rajdowy Puchar Peugeot 2005 7 maja br., podczas Rajdu Elmot - Remy, zainaugurowana zostanie siódma edycja Rajdowego Pucharu Peugeot. Podobnie jak w trzech poprzednich latach zawodnicy startować będą w modelu 206 XS. Do rywalizacji zgłosiło się dotychczas 14 załóg.
Rajdowy Puchar Peugeot stał się nieodłącznym elementem polskiego sportu samochodowego. Utworzony został w 1999 roku na mocy porozumienia, zawartego przez firmę Peugeot Polska z Polskim Związkiem Motorowym. W pierwszych trzech sezonach zawodnicy rywalizowali w modelu 106 Rallye, w 2002 roku na rajdowych trasach zadebiutował model 206 XS grupy A. Pucharowe zmagania, które od początku cieszyły się ogromnym zainteresowaniem kibiców, stanowiły szansę rozwoju umiejętności zarówno dla zawodników rutynowanych, jak i młodych, dopiero rozpoczynających swoje kariery. Obok Marcina Turskiego, Marcina Opałki, Krzysztofa Koczura czy Adama Wrocławskiego, na odcinkach specjalnych ścigali się Maciej Woda, Mariusz Pelikański czy Grzegorz Grzyb. Indywidualnością rywalizacji w RPP stał się Piotr Adamus, który wywalczył trzy tytuły Mistrza Polski i jeden Wicemistrza. Samochody Peugeot 206 XS odniosły wiele spektakularnych sukcesów, z których największymi było zwycięstwo w Rajdzie Barbórka 2002 (Michał Nowosiadły - Bartłomiej Boba) czy piąte miejsce w Rajdzie Karkonoskim 2002 (Mariusz Pelikański - Daniel Dymurski). Także w następnych sezonach zawodnicy w 206-tkach kilkakrotnie zajmowali miejsca w pierwszej "10" klasyfikacji generalnej rajdów. Rywalizacja o końcowe zwycięstwo trwała zarówno w 2003 jak i 2004 roku do ostatniej eliminacji (dwa lata temu o tytule zadecydował jeden punkt!).
Sportowa walka nie przesłaniała też wspaniałej atmosfery jej towarzyszącej - pucharowe załogi wielokrotnie otrzymywały Puchar Fair Play za pomoc udzieloną rywalom. Superpuchar Fair Play specjalne jury przyznało Michałowi Nowosiadłemu.
W założeniu organizatorów jak i rozumieniu kierowców, Puchar RPP stanowić ma okres przejściowy dla kariery. Nic więc dziwnego, że w tym roku w zmaganiach nie weźmie udziału wielu zawodników znanych z lat poprzednich (m.in. Piotr Adamus, Łukasz Szterleja, Piotr Starczukowski), nie zabraknie natomiast utalentowanej "młodzieży". Peugeot Polska przygotowała kolejne cztery samochody, które mogli zakupić sportowcy po bardzo promocyjnej cenie. Obok "weteranów": Dariusza Polońskiego, Piotra Leońca, Marcina Dobrowolskiego czy Łukasza Witasa na trasach zobaczymy debiutantów: Jacka Woszuka, Tomasza Dąbrowskiego, Łukasza Habaja czy Bartosza Rajpolda.
Załogi rywalizować będą w sześciu eliminacjach. Odwołanie Rajdu Zimowego, który miał stanowić pierwszą rundę RSMP zmusiło organizatorów RPP do włączenia do kalendarza zawodów z cyklu Pucharu PZM (Rajd Strzeliński). Do końcowej klasyfikacji liczyć się będzie suma uzyskanych punktów ze wszystkich startów. Nagrodą dla zwycięzcy sezonu jest samochód Peugeot 206 1.4. Przewidziane są także liczne nagrody finansowe. Tradycją stało się też, że zwycięzca Rajdowego Pucharu Peugeot, w kolejnym roku startuje w barwach Peugeot Sport Polska Rally Team w mocniejszym samochodzie !
Ideą pucharu jest stworzenie jednakowych warunków wszystkim startującym. Stąd rywalizacja odbywa się w oparciu o szczegółowy Regulamin Techniczny. Nad jego przestrzeganiem czuwa Komisarz Techniczny Peugeot Polska, Grzegorz Targaszewski.
Przypomnijmy - rajdowy Peugeot 206 XS posiada homologację grupy A. Jest on w pełni przygotowany do startów w Polsce. Od początku bowiem był testowany pod okiem fachowców z Peugeot Sport z Francji oraz Peugeot Sport Polska na naszych drogach. Dzięki temu udało się odpowiednio dobrać np. zawieszenia, uzyskać wiele doświadczeń czysto technicznych, które są bardzo pomocne zawodnikom.
Nowe samochody przygotowane zostały w Serwisie Peugeot Sport Polska w Warszawie przy Al. Krakowskiej 7. Tam też wstępne badanie kontrolne przeszły wszystkie pozostałe "rajdówki" zgłoszone to tegorocznej edycji RPP, w stacji odbywać się będą również przeglądy obowiązkowe w trakcie sezonu.
Organizatorami Rajdowego Pucharu Peugeot 2005 są Peugeot Polska i Polski Związek Motorowy, partnerami zaś firmy: TOTAL, GEFCO, SPF, MICHELIN, FACOM. Patronem medialnym jest tygodnik AUTO ŚWIAT.
Akces do udziału w Rajdowym Pucharze Peugeot 2005 zgłosili: Kamil Butruk, Tomasz Dąbrowski (N - nowy samochód), Marcin Dobrowolski, Łukasz Habaj (N), Kajetan Kajetanowicz, Grzegorz Kostka, Piotr Leoniec, Marcin Pogorzelski, Dariusz Poloński, Bartosz Rajpold (N), Robert Romuzga, Łukasz Witas, Jacek Woszuk (N) i Piotr Wypych.
Kalendarz Rajdowego Pucharu Peugeot:
7 - 8 maja: Rajd Elmot - Remy;
10 - 12 czerwca: Rajd Polski;
24 - 25 czerwca: Rajd Strzelin;
8 - 9 lipca: Rajd Nikon;
5 - 6 sierpnia: Rajd Rzeszowski;
16 - 17 września: Rajd Warszawski.
Punktacja (miejsce i punkty):
1 - 25 pkt.
2 - 22 pkt.
3 - 20 pkt.
4 - 18 pkt.
5 - 16 pkt.
6 - 14 pkt
7 - 12 pkt.
8 - 10 pkt.
9 - 8 pkt.
10 - 6 pkt.
11 - 4 pkt.
12 - 2 pkt.
NAGRODY
Po każdym rajdzie:
Osiem pierwszych załóg - nagrody finansowe;
Pięć pierwszych załóg - prawo do pomniejszenia kosztów przeglądu w Stacji Peugeot Sport Polska w Warszawie o kwotę 400 złotych;
Trzy pierwsze załogi (kierowca i pilot) - puchary.
Klasyfikacja końcowa sezonu:
1 - Samochód Peugeot 206 1,4 (podatek odprowadza Peugeot Polska);
2 - 18 000 zł;
3 - 12 000 zł;
Trzy pierwsze załogi (kierowca i pilot) - puchary
PEUGEOT 206 XS
SILNIK (TU5JP4)
Pojemność skokowa - 1587 ccm
Ustawienie - Poprzecznie z przodu/ napęd na koła przednie
Liczba cylindrów - 4
Liczba zaworów/cylinder - 4
Średnica cylindra/skok tłoka - 78,5 mm x 82 mm
Moc maksymalna - 130 KM przy 6000 obr./min.
Moc na litr pojemności - 81,9 /l
Maksymalny moment - 169 Nm przy 4100 obr./min.
Moment obr. na litr pojemności - 106,5 Nm/l
Rozrząd - Pasek/DOHC/16 zaworów
Wał korbowy - 5 podpór
Chłodzenie - Płyn chłodzący
Wtrysk - Bosch
Zapłon - Bosch
Smarowanie - Rozbryzgowo - ciśnieniowe
SYSTEM PRZENIESIENIA NAPĘDU
Sprzęgło - Jednotarczowe
Skrzynia biegów - Manualna MA5S 5 biegów+wsteczny
ZAWIESZENIE
Przód - Pseudo MacPherson, stabilizator
Tył - Wahacze wleczone, drążki skrętne, stabilizator
UKŁAD KIEROWNICZY - Listwa zębata ze wspomaganiem
UKŁAD HAMULCOWY
Przód - Tarcze wentylowane o średnicy 283 mm, zaciski pływakowe
Tył - Tarcze o średnicy 247 mm, zaciski pływakowe, Korektor siły regulowany ręcznie
WYMIARY
Długość - 3822 mm
Szerokość - 1673 mm
Wysokość - 1435 mm
Rozstaw osi (przód/tył) - 1443/1434 mm
Koła - 6/15, obręcze stalowe
MASA WŁASNA - 940 kg
Wskaźnik ciężaru do mocy - 7,23 Kg/KM
MATERIAŁY SMARNE - Total SAE 10W50
ip |