| Współpraca Jeżeli chcesz współtworzyć nasz serwis rajdowy lub posiadasz materiały, które chciałbyś aby się tutaj znalazły - napisz do nas: redakcja[malpa]toprally.pl. |
| |
Wyzwania Interlagos | To prawda, że Interlagos jest torem o jednym z najkrótszych okrążeń w kalendarium Formuły 1 (niewiele ponad 4,3 km) ale trzeba też przyznać, że lista wyzwań, jakie stawia przed kierowcami i ekipami inżynierów jest bardzo długa. Na trasie GP Brazylii znajduje się jedna z najdłuższych prostych wyścigowego sezonu, która przechodzi w kombinację wolnych ostrych nawrotów oraz kilku szybkich wiraży. Optymalne ustawienie bolidu pod katem jest zatem trudną sztuką kompromisu.
Kiedy zbliża się Grand Prix Brazylii, wszystkie ekipy stają przed odwiecznym dylematem – czy postawić na szybkość na prostej kosztem średniego czasu okrążenia, czy też odwrotnie? W tym roku, wybór ułatwia nieco pojawienie się kanału F, ale jak przyznaje szef zespołu inżynierów wyścigowych, Alan Permane, jest to nadal trudny dylemat: Zwykle ustawiamy bolid, by uzyskać optymalny czas okrążenia, ale od kiedy R30 został wyposażony w kanał F, jesteśmy też w stanie wykręcić dobry czas na prostej. W takiej sytuacji, możemy pozwolić sobie na mniejszą siłę docisku na wolnych zakrętach, bo pojazd rozwija wystarczająco dużą prędkość na prostej, by atakować i bronić zajmowanej pozycji.
Znalezienie optymalnego ustawienia mechanicznego pojazdu jest równie trudne jak wypracowanie balansu, który sprawi, że bolid będzie się dobrze spisywał na szybkich i wolnych zakrętach. Tak, jak na innych torach, na Interlagos najwięcej czasu można zyskać na wolnych zakrętach, a więc dobra trakcja jest sprawą niezwykle ważną – mówi Alan. W przypadku szybkich zakrętów, takich jak na przykład wiraż nr 11, gdzie na wierzchołku rozwija się prędkość 230 km na godzinę, bolid musi szybko reagować na ruchy kierownicy. Żadna z ekip nie może pozwolić sobie na zbyt miękkie ustawienie. Tak, jak w przypadku pozostałych wyścigów, wszystko jest kwestią wypracowania optymalnego kompromisu.
Interlagos jest bardzo wyczerpującym fizycznie wyścigiem, głównie ze względu na szybkie zakręty, na których kierowcy są poddawani ogromnej sile przeciążenia. Największe czekają na nich na zakrętach nr 6 i 7, gdzie aż przez 4,5 sekundy muszą wytrzymać 4,5 g bocznego przeciążenia. Ponieważ trasa wyścigu biegnie odwrotnie do wskazówek zegara, na wielu wirażach kręgi szyjne są poddawane odwrotnym przeciążeniom niż na pozostałych torach. Właśnie dlatego, nikogo nie powinien dziwić widok dodatkowego wzmocnienia odcinka szyjnego, które pojawi się na zagłówkach bolidów. Jego zadaniem jest ochrona kręgów podczas 71. okrążeń brazylijskiego Grand Prix.
O przewadze czasowej na długiej prostej toru Interlagos decyduje moc sinika. Po wyjeździe z zakrętu nr 12, ścigające się bolidy jadą z maksymalną prędkością przez 16 sekund aż do chwili, w której wjadą w strefę hamowania przed zakrętem nr 1. Dodatkowo, wszystkie jednostki napędowe muszą być ustawione pod kątem jazdy na dużej wysokości, bo tor jest położony około 800 metrów nad poziomem morza. Na dużej wysokości nad poziomem morza, silnik F1 traci około 8% swojej mocy – potwierdza Remi Taffin, szef zespołu silnikowego. Pomimo spadku mocy, jednostki napędowe dobrze sprawują się na dużych wysokościach, bo wszystkie ich ruchome elementy podlegają mniejszemu zużyciu. Do komory silnika wlatuje mniej powietrza, co sprawia, że wewnątrz panuje niższe ciśnienie. Tłoki, korbowód, wał korbowy i wszystkie inne ruchome elementy pracują pod mniejszym obciążeniem.
Inżynierów z zespołu silnikowego czeka wytężona praca przez cały weekend. Ich zadaniem będzie takie ustawienie silnika, by uzyskać dobry moment obrotowy, zwłaszcza przy niskich zakresach. Na trasie wyścigu znajduje się kilka trudnych zakrętów, które kierowcy pokonują na wolnych obrotach. Dlatego właśnie, silnik musi wzorowo sprawować się na niskich zakresach od 8 tys. do 13 tys. obrotów na minutę - mówi Remi. Równa praca silnika jest równoznaczna z dobrym balansem bolidu oraz świetnymi osiągami w krętych sektorach środkowej części toru. (woma) |
2010-11-08 20:45:00Ghosn: Chcemy pozostać w F12010-11-08 19:39:00Niepewność Nico2010-11-07 20:48:00Zrelaksowany byk w koronie2010-11-07 20:38:00Ciężki wyścig Kubicy2010-11-07 19:41:00Mówią po GP Brazylii2010-11-07 18:51:00Telegram: Red Bull mistrzem !2010-11-07 10:58:00Boullier o rozmowach na temat przyszłości Renault2010-11-07 09:40:00Sobota na Interlagos według Renault2010-11-06 19:36:00Wypowiedzi po kwalifikacjach GP Brazylii2010-11-06 19:22:00Kubica: Trudne kwalifikacje2010-11-06 18:26:00Wielki występ Hulkenberga!2010-11-06 15:13:00III trening dla Kubicy2010-11-06 00:03:00Kubica: Musimy poprawić osiągi2010-11-05 20:30:00Mówią po treningach2010-11-05 18:52:00W drugim treningu RBR znów najlepszy2010-11-05 16:12:00RBR nadal z Renault2010-11-05 15:53:00Lotus Racing z Renault2010-11-05 15:38:00Kubica o walce, zmianach w F1 i Renault2010-11-05 15:26:00Rośnie napięcie w zespołach2010-11-05 15:00:00Red Bull najszybszy2010-11-04 21:26:00Klein wchodzi do gry2010-11-04 14:37:00Jordan o Kubicy, Renault i Mercedesie2010-11-04 13:51:00Wyzwania Interlagos2010-11-03 20:04:00Wykorzystają każdą okazję - wypowiedzi przed GP Brazylii2010-11-03 14:54:00Okrążenie toru z Kubicą przed GP Brazylii2010-11-03 06:58:00Kubica: pogoda ma ogromny wpływ na wyścig2010-10-29 18:43:00Miękka ściana w Brazylii2010-10-28 06:14:00Horner o silnikach Vettela i Webberze2010-10-26 16:14:00W RBR nie ma określonych zasad |
|  | Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza 202109-09.05.2021 | |
|
| |