Kosztowny błąd Kubicy - wypowiedzi po GP Chin | Robert Kubica (BMW Sauber, P18)
"Bolid nie miał przyczepności i bardzo trudno się prowadził. musiałem walczyć z supermiękką mieszanką opon. Po porannym treningu nie oczekiwałem aż takiej różnicy pomiędzy twardym i miękkim kompletem opon. Dodatkowo popełniłem błąd na hamowaniu do zakrętu numer 12, który kosztował mnie awans do Q2."
Sebastian Vettel (RBR-Renault, P1)
"To wszystko było na ostatnią chwilę: miałem tylko jedno kółko w Q1 na twardych oponach, jedno w Q2 na miękkich i jedno w Q3 – i, jak widać, więcej nie potrzeba. Nie było łatwo. Mieliśmy problem z samochodem, więc staraliśmy się jeździć jak najmniej. Samochód jest szybki, to widać. Nie obawiałem się, ale przy jednym okrążeniu, jeśli pojedziesz szeroko albo popełnisz błąd, to jest koniec.
Jestem bardzo, bardzo szczęśliwy. Niewiarygodne, że ostatecznie wywalczyliśmy pole position. Dzisiejszy ranek nie był idealny, ale wygląda na to, że im mniej jeżdżę na treningach, tym lepiej radzę sobie w kwalifikacjach. Jestem zadowolony z zespołu, wszyscy mechanicy pracują naprawdę ciężko, wszyscy pracowali jak trzeba, więc zrobili wspaniałą robotę.
Przede wszystkim cieszę się, że Fernando nie ma KERSu, mamy tu długą prostą, a to może stanowić różnicę. Zobaczymy, wyścig jest długi. Musimy sprawdzić co z samochodem, po sprawdzeniu w parc ferme. Sprawdzimy na jutro, ale jestem pewien, że chłopcy świetnie się spiszą. Wyścig jest długi, 56 okrążeń, a ja startuję z najlepszej pozycji, ale to jeszcze nie daje mi żadnych punktów. To dużo czasu, wszystko się może zdarzyć, musimy się mocno skupić i zobaczyć jak nam pójdzie jutro."
Fernando Alonso (Renault, P2)
"Jeśli dodasz do samochodu nową część, to robi dużą różnicę i to udowodniliśmy dziś. Zespół ulepszył bolid i nagle staliśmy się konkurencyjni Zobaczymy jutro, z zatankowanym pojazdem, ale weszliśmy do Q3 całkiem łatwo, co jest czymś nowym, nie spotykanym w pierwszych dwóch wyścigach. Myślę, że to będzie dziwny weekend dla nas, z kompletnie nowym samochodem i jedynie trzema okrążeniami treningowymi dzisiejszego ranka. Więc mamy pewne obawy.
To wielka motywacja dla całego zespołu, ponieważ pracowaliśmy na to bardzo ciężko przez ostatnie trzy czy cztery tygodnie. Ostatnia noc podejrzewam była podobna dla wszystkich ekip, ludzie spali jedną lub dwie godziny. I po tym niesamowitym wysiłku musisz wszystko to wykorzystać, gdy jesteś w bolidzie. Nie możesz popełnić żadnego błędu. Jestem szczęśliwy z dzisiejszych osiągów i chciałbym podziękować całemu teamowi za wspaniałą pracę jaką wykonali.
Co do KERS, to zrobiliśmy kilka analiz, aby zobaczyć jak to urządzenie działa w niektórych warunkach i wiedzieliśmy, że nadszedł czas na test bez niego. Mieliśmy pewne obawy i spotkaliśmy pewne problemy z deszczem w Malezji. Woda znalazła się w systemie i wiemy, że nie jest bezpieczne. Więc ze względów bezpieczeństwa oraz dla testu, nie użyjemy KERS w tym wyścigu."
Mark Webber (RBR-Renault, P3)
"Oczekiwałem, że będziemy trochę mocniejsi. Zrobiliśmy bardzo dobrą robotę w Q2, gdzie wszyscy byli bardzo mocni. Jestem zadowolony z dzisiejszego rezultatu.
Postępy jakie poczyniliśmy są niewiarygodne. Dobrze jest być z przodu.
W zimie nie osiągałem dobrych rezultatów przez kontuzję nogi i kilka innych urazów. Byłem niesamowicie zdeterminowany, by osiągnąć jak najlepszy wynik i cieszę się z 'młodego' [Vettela], którego czekają ciężkie czasy. Jak na razie wszystko idzie po naszej myśli."
Rubens Barrichello (Brawn-Mercredes, P4)
”Sesja kwalifikacyjna dzisiaj była dobra, ale widac jak szybki jest postęp w F1. Byliśmy co prawda zaskoczeni szybkością Red Bulla, ale przynajmniej mamy wreszcie konkurentów. Ciężko będzie ich pokonać, ale uważam, że mamy dobrą strategię. Zarówno Jenson, jak i ja, byliśmy tu już na podium, więc miejmy nadzieję, że uda nam się znów tam znaleźć.”
Jenson Button (Brawn-Mercedes, P5)
“Nie jest tak dobrze, jak tego oczekiwałem, Red Bulle były wczoraj szybkie, przyglądaliśmy im się w szybkich zakrętach i byli bardzo, bardzo szybcy. Jeśli popatrzysz na Q2, wyglądało jakby mieli nad nami dwie albo trzy dziesiąte przewagi, więc tak, sa konkurencyjni. I to nie przez to, że my jexdziliśmy wolno albo z dużą ilością paliwa, bo w Q2 każdy ma jak najmniej paliwa. Ciężko będzie pokonać ich w wyścigu.
Wiedzielismy, ze będą konkurencyjni, ale nie sądziliśmy, że aż tak. Nie jest to jednak szokiem, bo już w pierwszym wyścigu byli szybcy, a w drugim chyba po prostu nie poskładali wszystkiego do kupy. W Melbourne byli szybcy, chociaż nie aż tak jak tutaj. Ale każdy tor jest inny i wygląda na to, że ich samochód dobrze spisuje się na torach takich jak ten.
Zdecydowanie są dla nas zagrożeniem i wielka szkoda, że startujemy za nimi, bo tu jest bardzo ciężko wyprzedzać. Więc zobaczymy co będzie.”
Jarno Trulli (Toyota, P6)
"To były trudne kwalifikacje i jestem trochę rozczarowany rezultatem, ponieważ uwierzyliśmy po porannym treningu w nasze dobre tempo. Jednak podobnie jak w Australii pomiędzy porankiem a popołudniem zmieniła się przyczepność. Czegoś brakowało i byłem zmuszony bardzo mocno ryzykować by dostać się do Q3. Mimo wszystko jestem zadowolony z mojego okrążenia, a szósta pozycja jest odpowiednia na starcie. Jutro powinniśmy mieć dobry wyścig i mam nadzieję, że nie spadnie deszcz."
Nico Rosberg (Williams-Toyota, P7)
"Nasze miejsce ukazuje naszą sytuację. Jesteśmy czwartym najlepszym zespołem, więc mniej więcej siódme miejsce było oczekiwane. Zmagaliśmy się nieco z rozgrzaniem opon, lecz generalnie jestem całkiem zadowolony. Mądra strategia, wszystko wygląda dobrze i nie martwię się o nasze tempo podczas wyścigu. Gdy popatrzymy na Malezję, to byliśmy tam całkiem mocni w wyścigu, pomimo tego, że dobór opon był dużym wyzwaniem. Musimy jeszcze zobaczyć, jak wygląda sprawa ilości paliwa u innych. Byłoby dobrze gdyby, po Australii i Malezji, wszystko poszło po naszej myśli. Muszę też powiedzieć, że niespodzianką dnia jest dla mnie Alonso."
Kimi Raikkonen (Ferrari, P8)
“Jasne, ze nie jestem usatysfakcjonowany ósmą pozycją, ale przy naszym obecnym potencjale, musi nam to wystarczyć. Wycisnęliśmy wszystko z samochodu, ale nie mieliśmy już w Q3 nowych opon, więc i tak osiagnięciem jest pokonanie kilku rywali. Problem jest ciągle ten sam, jesteśmy zbyt wolni. Samochód prowadzi się dobrze, ale ciągle tracimy sekundę do najlepszych. Mam nadzieję, że wymyślimy coś szybko, ale na razie trzeba najlepiej jak się da wykorzystać to, co mamy. Liczę na dobry wyścig i kilka punktów. Nie wiem, co dałby nam tu KERS: w niektórych miejscach pomaga, ale w innych z kolei przeszkadza. Dobrze byłoby mieć jeden z samochodów z KERSem, żeby lepiej zrozumieć sytuację.”
Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes, P9)
”Taki był cel zespołu – postęp krok po kroku. Świetnie jest być znoowu w Q3. Muszę bardzo podziękować chłopakom tam w domu, robią świetną robotę i kawałek po kawałku doganiamy tych gości.
Zawsze kiedy zamontujesz coś nowego, czujesz to tu i tam. Każda drobnostka pomaga. Ale przed nami jeszcze długa, długa droga, więc musimy się sprężyć. Mam nadzieję, że chłopaki w fabryce odbiorą to pozytywnie, ale musicie cisnąć, przed nami jeszcze długa droga.”
Sebastien Buemi (STR-Ferrari, P10)
“Jestem naprawdę szczęśliwy z dostania się do Q3. To więcej niż oczekiwałem. Nie sądzę, żebym mógł przebić się jeszcze wyżej. Z małą ilością paliwa samochód był bardzo dobry, ale na Q3 nie mieliśmy już żadnych nowych miękkich opon, więc musiałem zrobić trzy okrążenia pomiarowe na twardych. Biorąc to pod uwagę, rezultat jest dobry.Zespół pracował naprawdę dobrze, zrobili wspaniałą robotę mocno poprawiając samochód od początku sezonu i dzisiaj spisał się bardzo dobrze. Teraz z niecierpliwością czekam na jutrzejszy wyścig.”
Nick Heidfeld (BMW Sauber, P11)
“Moje pierwsze i najszybsze okrążenie w Q2 było wszystkim na co pozwalał samochód i było całkiem dobre. Miałem nadzieję na jeszcze lepszy czas w drugim podejściu, ponieważ warunki na torze zawsze się polepszają podczas kwalifikacji. Lecz z nieznanych powodów nie było przyczepności na opcjonalnych miękkich oponach. Musimy się dowiedzieć, co było tego przyczyną.
Nie dostałem się do Top10 z powodu jedynie kilku setnych sekundy, jednak oczywiste jest, że nasze tempo pozostawia wiele do życzenia. Mamy nadzieję, że nowy pakiet aerodynamiczny, który otrzymamy na Grand Prix Hiszpanii, nam pomoże.
W tej chwili musimy jak najlepiej wykorzystać daną sytuację i są szanse jutro na deszcz, który byłby wspaniały. Będziemy dokładnie wybierać strategię. Jestem poza pierwszą dziesiątką i mam wolny wybór co do ilości paliwa.”
Heikki Kovalainen (McLaren-Mercedes, P12)
”Naprawdę ulepszyliśmy nasz samochód przez ten weekend. Szkoda, że nie dało się jechać szybciej w Q2, ale cieszę się za zespół, że Lewis wszedł do Q3. 12 pozycje nie oddaje w pełni mojego tempa, ale pokazuje przynajmniej, że zmierzamy w dobra stronę. Z dobrą strategią i lepszym szczęściem na starcie, będę jutro celował w pierwsze w tym sezonie punkty.”
Felipe Massa (Ferrari, P13)
”Pierwszy przejazd w Q2 był dobry, ale podczas drugiego popełniłem błąd na wjeździe w zakręt 9 i nie dostałem się do Q3. Miałem trochę samochodów na moim okrążeniu wyjazdowym, czyli nie udało mi się rozgrzać wystarczająco opon. Musimy przetrwać te dwa trudne wyścigi, zdobyć kilka punktów, pracując cały czas nad ulepszeniem samochodu. Brak KERSu jest dla mnie na pewno problemem, zwłaszcza w kwalifikacjach Nad tym tez musimy popracować, wrócić do używania go najszybciej jak się da.”
Timo Glock (Toyota, P14)
"Dziś rano, podczas wolnych treningów, miałem problem ze skrzynią biegów po przejechaniu trzech lub czterech okrążeń, więc zmarnowaliśmy całkowicie tą sesję. Nie pozostało dużo czasu do kwalifikacji. Samochód zachowywał się inaczej niż wczoraj i naprawdę ciężko się prowadził w Q1. Miałem problemy z przejściem z okrążenia na okrążenie i wiedziałem, że będzie ciężko dostać się do Q3, ponieważ odstępy czasowe były niewielkie. Było ślisko, nie mogłem jechać pewnie i ostatnim okrążeniu popełniłem błąd.
Z doliczoną karą startujemy z tyłu stawki, więc pozostaje nam liczyć na deszcz."
Kazuki Nakajima (Williams-Toyota, P15)
”Samochód jest dalej tak konkurencyjny jak w Malezji i wciąż robimy postępy, więc ten rezultat to wstyd. Naprawdę mam nadzieję na lepszy wynik w wyścigu, ale najpierw musimy spojrzeć na nasze dane i zobaczyć, co się działo z samochodem, a potem to naprawić. Postaramy się zastosować jakąś dobrą strategię, nigdy nie wiadomo co może się zdarzyć podczas wyścigu.”
Sebastien Bourdais (STR-Ferrari, P16)
"Po prostu popełniłem błąd. starałem się zoptymalizować mój tor jazdy na zakręcie numer 8, przez co zbyt mocno ściąłem krawężnik i złapałem brud na koła, przez który straciłem 0,5 sekundy. Wczoraj wszystko było bardzo obiecujące, ale bez względu na przyczynę dziś zawiodłem. kiedy widzę jak mój kolega z zespołu robi dwa fenomenalne okrążenia, wiem, ze nasz bolid ma potencjał. Jutro będę starał się zrobić co tylko mogę, ale ciężko będzie awansować. Po prostu będę cisnął."
Nelson Piquet jr (Renault, P17)
„Oczywiście nie miałem tych nowych części, które zamontowali Fernando, ale i tak jestem rozczarowany, że nie dostałem się do Q2, ponieważ samochód spisywał się rano dobrze a w nocy dokonaliśmy kilku ulepszeń. Wiem, ze jutrzejszy wyścig będzie ciężki, ale może z odpowiednią strategią uda mi się przesunąć do przodu.”
Adrian Sutil (Force India-Mercedes, P19)
“Wiedzieliśmy, że dzisiaj będzie tu ciężko. Nie udało nam się znaleźć balansu, bo nie mamy jeszcze wystarczającej siły docisku. To nasz główny problem i powód, czemu tak źle się na razie jeździ. Dzisiaj było ciężko, ale w wyścigu powinniśmy być bardziej konkurencyjni, tempo w piątek, na długich przejazdach, było lepsze. Naszym celem na razie jest ukończyć bez żadnych incydentów. Wiemy, że nasz samochód jest niezawodny, więc może dzięki temu zdobędziemy kilka punktów.”
Giancarlo Fisichella (Force India-Mercedes, P20)
“Dzisiaj czułem się lepiej niż wczora, ale i tak było ciężko. Brakuje nam przyczepności aerodynamicznej, zwłaszcza w wolnych zakrętach. Ten wyścig może być ciężki, ale wiemy, że kolejny stopień będzie w Bahrajnie, więc naszym celem jest dojechać do mety. Potrzebujemy dobrej strategii i musimy dać z siebie wszystko.”
(Łuniewski)
(Mazurkiewicz) (impishgrin) |