Rajdy|Formuła 1|GSMP|Wyścigi|OffRoad|Rallycross|Inne| 
TopRally.pl
RSMP | WRC | RPP | RSME | KJS | Inne | IRC
Trzech Panów Q:
Najobszerniejsza w internecie baza osiągnięć:

- Janusza Kuliga,
- Leszka Kuzaja i
- Tomasza Kuchara
Współpraca
Jeżeli chcesz współtworzyć nasz serwis rajdowy lub posiadasz materiały, które chciałbyś aby się tutaj znalazły - napisz do nas:
redakcja[malpa]toprally.pl.
Aktualności
2011-10-26 17:00
Przez dyfer do serca
W kolejnym rozdziale swojej historii, Antony Warmbold opowiada o Rajdzie Polski 2002, który z różnych względów zapamięta do końca życia. Wspaniałe trasy, wspaniali Polacy i pewien niesforny inżynier z Forda, który okazuje się nie być tym, za kogo się podaje...


Rozdział 3: Polski romans


Kocham Polskę. Zakochałem się, choć byłem w niej tylko raz. Co mi się w niej podoba? Po pierwsze ludzie są ciepli i serdeczni. Nie wiem czy to jest kwestia tego całego „byłego bloku wschodniego” czy nie. Kraj jest również ładny, przynajmniej ta część, którą widziałem. Byłem tam na Rajdzie Polski 2002, który odbywał się na południu, blisko granicy z Czechami. No i mają bardzo ciekawe drogi!

Kiedy ścigasz się na nich samochodem rajdowym, sprawa wygląda inaczej. Ten rajd jest PRZERAŻAJĄCY! I kiedy mówię przerażający mam na myśli 11 w skali od 1 do 10. A jeśli pada, to ojej, lepiej załóż pieluszkę.

Żeby dać wam zgrabny przykład, powiem, że odcinki były pokryte starym asfaltem, zużytym i śliskim. Szerokie i wijące się szybkie trasy są z obu stron otoczone szpalerami drzew. Czasami, by spowolnić ten akt samobójstwa, zdarzy się szykana, ale potem jedziesz dalej.

Właśnie wróciliśmy z rundy ERC na Bułgarii, gdzie moja Corolla WRC miała awarię pompy hydraulicznej. Mieliśmy kłopot z naprawieniem auta na czas, więc zrobiliśmy szybki deal z czeską wypożyczalnią Jolly Club. Wystawiali już żółtego Focusa WRC ’99 dla Janusza Kuliga, ale on wybrał inny zespół na Rajd Polski. Wypożyczyliśmy więc tego Focusa.

Jolly Club miał niewiele czasu, ale dali radę przygotować auto tuż przed startem. Zdążyłem tylko parę razy się nim przejechać na jakiejś drodze za hotelem.

Okazało się, że nikt poza oficjalnym inżynierem korzystającym ze specjalnego oprogramowania, nie ma dostępu do elektroniki w aucie. Prywatne Fordy były więc obsługiwane przez przedstawiciela zespołu, który został na nasz rajd wysłany. Ten Focus miał przedni i centralny aktywny dyferencjał, co było dla mnie nowością, bo Corolla miała tylko przedni aktywny dyferencjał.

Wystartowaliśmy. Pierwszy oes, okay. Drugi oes, deszcz. Jadę, opony dogrzane, pedał w podłodze, jestem na szóstym biegu między drzewami, dohamowanie do pierwszej szykany, wciskam mocno hamulec. Nagle całe życie przeleciało mi przed oczami. Gemma i ja zaczęliśmy sunąć bokiem. To stało strasznie szybko, tylne koła się zblokowały, zupełnie jakbym pociągnął za ręczny przy 180km/h.

Wystraszyłem się nie na żarty. A to stało się znowu, a potem jeszcze raz. Zacząłem więc merdać gałką od balansu hamulców, bez szczęścia.

Dzwonimy na serwis „Okay, przyjrzymy się temu”.

Pamiętacie punkt nr.9 w „Podręczniku kierowcy”? [na łamach TopRally.pl już niedługo – przyp. tłum]

„Postaraj się, żeby Twój menedżer, lub zaufany człowiek miał oczy dookoła głowy na wszelki wypadek.”


Mój tata wypytywał o różne rzeczy. Nie minęło wiele czasu zanim nie zaczął zadawać pytań oficjalnemu inżynierowi, który zajmował się dyferencjałami i elektroniką.

Okazało się, że gość był elektrykiem, który nie miał zielonego pojęcia o programowaniu dyferencjału. Widziałem ekran jego komputera z zerami w każdej tabeli! Tam, gdzie ciśnienia są wyrażone w barach, powinny być dziesiątki liczb od 0 do 20, a w każdej komórce były zera!

OMFG!

To oznaczało, że za każdym razem, gdy wciskałem hamulec, dyfer był wolny (jakieś ciśnienie przy wciśniętym pedale gazu musiało tam być, bo problem był tylko przy hamowaniu). Fordy mają olbrzymie hamulce tarczowe na tylnych kołach i jeśli twój centralny dyfer jest wolny podczas hamowania, to potrzebujesz raczej darmowego biletu w jedną stronę do Disneylandu, a nie licencji rajdowej.

Udało nam się w końcu to ogarnąć i muszę przyznać, że to nie była wina tego gościa, po prostu robił co mu kazano. Mało tego, okazał się być bardzo miły i odzyskaliśmy kontrolę nad autem. Powróciłem na drugie miejsce za Kuliga. Potem złapałem kapcia na ostatnim oesie i spadłem na piąte miejsce.

Ogólnie rzecz biorąc, ten rajd to wspaniałe doświadczenie. Te dzikie hamowania w deszczu przestraszyły mnie jak nic w całym moim życiu. Już nigdy nie byłem w stanie zaatakować z pełną werwą na mokrym asfalcie.

Pojawia się pytanie: Jeśli oprogramowanie elektroniki w aucie jest tajne i może być używane tylko przez oficjalny personel, to co oni chcą tym osiągnąć?

Moim zdaniem, jeśli gość otwiera laptopa po raz pierwszy i widzi, że samochód ma zerowe ciśnienia na całym ekranie, to powinno to mu dać do myślenia! „Cześć Antony! Nie masz mapy na centralnym dyferencjale, zróbmy z tym coś…”

Jak więc widać, z pierwszego kontaktu z Fordem wyszedłem zwycięsko.

Moje drugie pytanie, to dlaczego po tym wszystkim podpisaliśmy z nimi kontrakt w WRC? Myślę, że ważna jest perspektywa. Dopiero teraz widzę to wyraźnie. Wtedy bardzo dużo się działo.

Antony Warmbold
Dodaj do:

(wacek)
Rajdy / Historia /
2014-02-26 21:49:00Zbliża się trzecia edycja Rajdu Polski Historycznego2013-02-04 22:10:00Po 16. Rallye Monte Carlo Historique2012-07-05 23:49:00Samochodem przez Beskidzką 5 2012-01-28 15:11:00Antony Warmbold: Słuszna analiza2011-12-16 23:24:00Antony Warmbold: Jak zostać kierowcą fabrycznym – poradnik dla żółtodziobów2011-12-11 14:38:00Antony Warmbold: Rok w którym zatrzymał się zespół2011-11-14 21:54:00Świat awarii Antony'ego Warmbolda2011-10-09 19:08:00Opony, czarny przekręt rajdów...2011-10-05 20:53:00Antony Warmbold na łamach TopRally.pl
Kalendarze:
1Załuż10.05.2019
2Cisna31.05.2019
3Magura21.06.2019
4EHC Limanowa26.07.2019
5Banovce02.08.2019
6Sopot16.08.2019
7Czarna Góra14.09.2019
8Korczyna27.09.2019
1Rajd Świdnicki KRAUSE26.04.2019
2Rajd Nadwiślański31.05.2019
3Rajd Polski28.06.2019
4Rally Elektrenai12.07.2019
5Rajd Rzeszowski08.08.2019
6Rajd Śląska05.09.2019
7Rajd Dolnośląski04.10.2019
1Tor Słomczyn05.04.2019
2Tor Toruń26.04.2019
3Tor Słomczyn24.05.2019
4Tor Toruń21.06.2019
5Tor Vilkyčiai26.07.2019
6Tor Słomczyn06.09.2019
7Tor Toruń04.10.2019
1GP Australii17.03.2019
2GP Bahrajnu31.03.2019
3GP Chin14.04.2019
4GP Azerbejdżanu28.04.2019
5GP Hiszpanii12.05.2019
6GP Monako26.05.2019
7GP Kanady09.06.2019
8GP Francji23.06.2019
9GP Austrii30.06.2019
10GP Wielkiej Brytanii14.07.2019
11GP Niemiec28.07.2019
12GP Węgier04.08.2019
13GP Belgii01.09.2019
14GP Włoch08.09.2019
15GP Singapuru22.09.2019
16GP Rosji29.09.2019
17GP Japonii13.10.2019
18GP Meksyku27.10.2019
19GP USA03.11.2019
20GP Brazylii17.11.2019
21GP Abu Zabi01.12.2019
1Rajd Azorów21.03.2019
2Rajd Wysp Kanaryjskich02.05.2019
3Rajd Liepaja24.05.2019
4Rajd Polski28.06.2019
5Rajd Di Roma Capitale19.07.2019
6Rajd Barum16.08.2019
7Rajd Cypru27.09.2019
8Rajd Węgier08.11.2019
1Rajd Monte Carlo24.01.2019
2Rajd Szwecji14.02.2019
3Rajd Meksyku08.03.2019
4Rajd Korsyki29.03.2019
5Rajd Argentyny25.04.2019
6Rajd Chile10.05.2019
7Rajd Portugalii30.05.2019
8Rajd Sardynii13.06.2019
9Rajd Finlandii01.08.2019
10Rajd Niemiec22.08.2019
11Rajd Turcji12.09.2019
12Rajd Walii03.10.2019
13Rajd Katalonii24.10.2019
14Rajd Australii14.11.2019
Medaliony Motoryzacji - Janusz Kulig
Tomik poświęcony śp. Januszowi Kuligowi. Wspomnienia bliskich, znajomych, dziennikarzy i kibiców. Biografia, historia startów, ostatni wywiad oraz zdjęcia i filmy o Januszu Kuligu.

Więcej informacji 



Logowanie
Login:
Hasło: 
© 2000-2014 Copyright by TopRally.pl, All Rights Reserved 
Ta strona używa Cookies

Informujemy, iż w serwisie TopRally.pl są wykorzystywane pliki cookies. 

Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies i rezygnacji z możliwości ich stosowania w swojej przeglądarce internetowej.

Więcej informacji na temat stosowania plików cookies znajduje się w Polityce Prywatności.

Kliknij przycisk Akceptuj Cookies, aby zaakceptować Cookies.

Akceptuj cookies