Rajdy|Formuła 1|GSMP|Wyścigi|OffRoad|Rallycross|Inne| 
TopRally.pl
RSMP | WRC | RPP | RSME | KJS | Inne | IRC
Trzech Panów Q:
Najobszerniejsza w internecie baza osiągnięć:

- Janusza Kuliga,
- Leszka Kuzaja i
- Tomasza Kuchara
Współpraca
Jeżeli chcesz współtworzyć nasz serwis rajdowy lub posiadasz materiały, które chciałbyś aby się tutaj znalazły - napisz do nas:
redakcja[malpa]toprally.pl.
Aktualności
2011-11-14 21:54
Świat awarii Antony'ego Warmbolda
Gdy jesteś kierowcą prywatnym nie dostajesz tego samego sprzętu co fabryczni - to już ustaliliśmy, a praktyka tylko to potwierdza. Czasem jednak, możesz odnieść wrażenie, że nawet twój sprzęt poprzedniej generacji jest świeżo wyprodukowany. Nowa część? U Ciebie? Chyba żartujesz...


Rozdział 4: BUUUM, i po rajdzie

Punkt nr.3 "Podręcznika kierowcy" mówi:

"Jeśli nie masz innej opcji, zapłać za fotel w profesjonalnym zespole."


Punkt ten w szczególności dotyczy tego, by auto było niezawodne. Oczywiście, jeśli profesjonalny zespół, który zatrudniłeś daje ci co innego, to przemyśl sprawę.

Potwierdzenia poszukajmy na mojej liście problemów z niezawodnością…

2003

Cypr
, wycofanie:
Awaria pompy paliwa. Mogłem kontynuować, ale jedynie w ‘pewien’ sposób. Będzie o tym osobny wpis.

Niemcy, strata czasowa:
Wiele przebitych opon. Powód? Wysokie prędkości na Baumholder i kolosalne siodła sprawiały, że opony ocierały się o nadkola, gdzie zamontowany jest hak kolumny zawieszenia. Dlaczego to się działo? Żadne dane z testów zespołu fabrycznego nie zostały przekazane do naszego inżyniera (który notabene dla nich pracował). Wyglądało to tak, jakby woleli, żebyś uszkadzał opony, niż podzielić się swoimi danymi.

Katalonia, wycofanie na ostatnim odcinku:
Ulewny deszcz i awaria wycieraczek. Dostałem telefon od szefa zespołu, który poprosił mnie, bym się zatrzymał ze względów bezpieczeństwa. Francuski Rallye Mag opisał mnie jako tchórza. Zawsze miło coś takiego przeczytać.


2004

Nowa Zelandia, strata czasowa:
Awaria przepustnicy (napęd systemu fly-by-wire). Wynikiem tego było zatrzymanie się silnika. Naprawa zajęła 10 minut.

Turcja, spora strata czasowa:
Awaria hydrauliki.

Argentyna
, spora strata czasowa:
Awaria hydrauliki.

Finlandia
, wycofanie:
Dolne ramię wahacza pękło na dwoje. Po przeprowadzonym przez techników dochodzeniu okazało się, że w nic nie uderzyłem, bo część nie nosiła śladów uszkodzeń. Powodem były najprawdopodobniej zbytnie naprężenia.
„Naprężenia???”. Dostaliśmy wtedy nowe tytanowe części zawieszenia, ale jak się później okazało miały one spory przebieg.

Sardynia
, spora strata czasowa:
Awaria hydrauliki.

Korsyka, spora strata czasowa:
Wspomaganie kierownicy wysiadło na dojazdówce do pierwszego oesu, a potem znów na drugiej pętli! Przejechałem cały pierwszy dzień, 200km oesów bez wspomagania. Wszystko na co było stać szefa zespołu, to masaż od etatowego masażysty Forda. Więc zostałem wymasowany. Do drugiego dnia przystąpiłem świeży i ze stratą 20 minut.

Australia, wycofanie:
Byłem piąty kiedy wybuchło turbo. Turbosprężarka była tak stara, że wirnik pękł i wyrąbał dziurę w turbinie i masce. Nie wiem gdzie ten wirnik skończył, ale chciałem go wtedy wbić komuś w tyłek, bo to piąte miejsce byłoby wspaniałą sprawą. Mówiąc szczerze, to dobrze, że wtedy nikt nie dostał tym w twarz.


2005

Nowa Zelandia, spora strata czasowa:
Awaria wspomagania na pierwszym odcinku. Inżynierowie po przeanalizowaniu doszli do wniosku, że uderzenia nie było. Zębatka była nowa i nie powinna ulec uszkodzeniu. „Nowa?” Taaa, nowa ale w moim aucie…

Cypr, wycofanie:
Silnik wciągnął kurz i pojawiła się czerwona lampka. Nic się nie dało z tym zrobić. Będzie mały wpis o następstwach tego zdarzenia.

Finlandia, wycofanie:
Awaria napędu systemu fly-by-wire w przepustnicy. Stałem na oesie przez wiele minut zanim udało mi się dokuśtykać do serwisu. Wycofałem się później po tym jak zbyt mocno naciskałem i wpadłem do rowu.

Japonia, strata czasowa:
Problem z elektroniką w przednim dyferencjale. Auto jechało wężykiem po drodze. Nikt mi nie wierzył. Musiałem wręcz pokazać gościowi od laptopa na jego własnym ekranie, gdzie to było widać. Popatrzył i powiedział: „Heh…………….”. Będzie o tym dokładniejszy wpis.

Korsyka, spora strata czasowa:
Awaria hydrauliki. Bez dyfrów, bez zmiany biegów.

Katalonia
, strata czasowa:
Pękł stabilizator poprzeczny.


Lista jest długa i wybitna. Dlaczego więc to wszystko się psuje? Oto klucz do zagadki.

Czy słyszeliście kiedyś o sformułowaniu „odbudowany samochód”? Niektórzy z was z pewnością tak. Mówiąc najprościej oznacza to, że samochód został odbudowany z używanych części, które zostały wyremontowane tak, by wyglądały jak nowe.

Chcecie wynająć auto na rajd WRC? Wspaniale. Ładnie wygląda, nie? Jak nowy, prawda? Jasne! Wygląda jak nowy, ale nie jest nowy, więc uważajcie. Jeśli wypożyczasz auto WRC, to z wyjątkiem foteli i akcesoriów, wszystkie ważne części są najprawdopodobniej z odzysku.

A zaczyna się to tak:

Fabryczny samochód przejeżdża rajd na nowych częściach. Po powrocie do warsztatu rozbierają go do ostatniej śrubki. Wszystkie istotne części idą do odnowienia, gdzie sprawdza się je w poszukiwaniu pęknięć itp. Potem są czyszczone. Metalowe części, takie jak moje dolne ramię z Finlandii idą do maszyny, która czyści je stosując mieszankę oleju i piasku. Po wyciągnięciu z takiej ‘kąpieli’ wyglądają jak nowe! Części są numerowane i mają notowany przebieg oesowy. Wiedzieli więc doskonale, że moje ramię ma już X kilometrów oesowych. Nie było więc takiej opcji, żeby taka część była po raz kolejny użyta w aucie fabrycznym, albo nawet u uprzywilejowanych prywaciarzy.

Gdy teraz na to patrzę, to widzę, że przy prywatnych kontraktach wygląda to jak sprawa mojego napędu przepustnicy, który powinien być nowy na każdy rajd jako środek ostrożności, a wymieniają go dopiero gdy się zepsuje.

Napęd przepustnicy kosztuje 1000 euro. Kto chce marnować rajd, który kosztuje 200.000 euro dla takich oszczędności? Na pewno nie ja.


Antony Warmbold
Dodaj do:

(wacek)
Rajdy / Historia /
2014-02-26 21:49:00Zbliża się trzecia edycja Rajdu Polski Historycznego2013-02-04 22:10:00Po 16. Rallye Monte Carlo Historique2012-07-05 23:49:00Samochodem przez Beskidzką 5 2012-01-28 15:11:00Antony Warmbold: Słuszna analiza2011-12-16 23:24:00Antony Warmbold: Jak zostać kierowcą fabrycznym – poradnik dla żółtodziobów2011-12-11 14:38:00Antony Warmbold: Rok w którym zatrzymał się zespół2011-10-26 17:00:00Przez dyfer do serca2011-10-09 19:08:00Opony, czarny przekręt rajdów...2011-10-05 20:53:00Antony Warmbold na łamach TopRally.pl
Kalendarze:
    Medaliony Motoryzacji - Janusz Kulig
    Tomik poświęcony śp. Januszowi Kuligowi. Wspomnienia bliskich, znajomych, dziennikarzy i kibiców. Biografia, historia startów, ostatni wywiad oraz zdjęcia i filmy o Januszu Kuligu.

    Więcej informacji 



    Logowanie
    Login:
    Hasło: 
    © 2000-2014 Copyright by TopRally.pl, All Rights Reserved 
    Ta strona używa Cookies

    Informujemy, iż w serwisie TopRally.pl są wykorzystywane pliki cookies. 

    Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies i rezygnacji z możliwości ich stosowania w swojej przeglądarce internetowej.

    Więcej informacji na temat stosowania plików cookies znajduje się w Polityce Prywatności.

    Kliknij przycisk Akceptuj Cookies, aby zaakceptować Cookies.

    Akceptuj cookies